- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نقشه راه کلان‌داده‌ها در کشور تدوین شد

نقشه راه کلان داده‌ها (Big Data) و برنامه عملیاتی آن در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران “نقشه راه کلان داده‌ها” در راستای اجرای سند راهبردی برنامه ششم توسعه کشور و در جهت تحقق هدف کمی “رصد، پژوهش و ارتقای دانش داخلی” در حوزه کلان داده‌ها در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شد.

این پروژه که از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به پژوهشگاه ابلاغ شده بود با هدف شناسایی ابعاد مختلف فناوری کلان داده ها و فراهم شدن بستری مناسب جهت ایجاد و توسعه اکوسیستم فناوری کلان داده ها و بهره گیری از ارزش های پنهان در کلان داده ها در کشور انجام شد.

بنا بر این گزارش، این پروژه از چهار فاز اصلی تشکیل شده که فازهای اول و دوم آن به پایان رسیده که در این دو فاز، تدوین منشور پروژه مطابق استاندارد پژوهشگاه، تصویب منشور پروژه ، تعیین مفاهیم اساسی کلان داده ها، گونه شناسی کلان داده ها از منظرهای فناوری، کسب و کار، امنیت، سرویس ها، کاربردها، استانداردها و قوانین و مقررات، تعیین معماری مرجع و  زنجیره ارزش کلان داده‌ها، انجام شده است وهم اکنون پروژه در فاز سوم خود قرار دارد که به تحلیل محیط و تعیین زیست بوم کسب و کار کلان داده ها و ذینفعان آن در ایران اختصاص دارد.

گفتنی است کلان داده­ ها (Big Data) به حجم زیادی از داده­ ها اطلاق می­شود که پردازش آنها به وسیله پایگاه داده­ های سنتی و ابزارهای پردازش و تحلیل سنتی قابل انجام نیست و از یک جهت ارزش بالقوه نهفته در کلان داده­ ها آنقدر بالا است که در دهه آتی می­توان آنرا به مثابه یک چاه جدید نفتی کشف نشده دانست به طوری که امروزه داده ها به عنوان یک دارایی ملی شناخته می‌شوند. همچنین تحلیل و استفاده از داده ها به عنوان یک عامل کلیدی برای رقابت و رشد برای کلیه شرکت ها تبدیل شده و می تواند موجب مزیت رقابتی در اشتغال زایی، رونق کسب و کار، نوآوری و اثرات مثبت اجتماعی باشد.

انتهای پیام