جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

برندگان جایزه یک میلیون دلاری ۲۰۱۶ بنیاد «کاولی» معرفی شدند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2146
چهارشنبه، ۲ تیر، ۱۳۹۵ | 08:22

برندگان جایزه یک میلیون دلاری ۲۰۱۶ بنیاد «کاولی» معرفی شدند

برندگان جایزه یک میلیون دلاری ۲۰۱۶ بنیاد «کاولی» در سه بخش علوم نانو، علوم اعصاب و اخترشناسی معرفی شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران جرد باینیگ، کریستوفر جربر (هر دو از محققان پیشین شرکت IBM) و کاولین کوات از محققان دانشگاه استنفورد جایزه بنیاد کاولی را برای ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی در دهه ۱۹۸۰ به خود اختصاص دادند.

باینینگ پیش از این در سال ۱۹۸۶ جایزه نوبل فیزیک را برای اختراع میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی (STM) دریافت کرده بود.

جایزه علم نانو کاولی به دستاوردی بزرگ، پیچیده و تأثیرگذار در حوزه علوم اخترشناسی، علوم اعصاب و علم نانو اعطا می‌شود.

میکروسکوپ نیروی اتمی ابزاری است که به محققان فرصت مطالعه ساختارها در مقیاس اتمی را می‌دهد. در دهه ۱۹۸۰ این میکروسکوپ توسط این سه دانشمند ساخته شد. ابزاری که با نوک میکروسکوپی خود می‌تواند سطح را پیمایش کند. وجود برهم‌کنش میان نوک و سطح موجب حرکت نوسانی نوک شده که این حرکت توسط لیزر به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شود.

از میکروسکوپ نیروی اتمی می‌توان برای تصویربرداری از ساختارهای زیستی، سیالات و جامدات استفاده کرد. طی ۲۰ سال گذشته، AFM به‌عنوان یکی از تجهیزات مهم تحقیقاتی در فناوری‌ نانو شاخته شده‌است، به طوری که در حال حاضر کمتر مرکز تحقیقاتی را می‌توان یافت که فاقد این میکروسکوپ باشد.

جایزه بنیاد کاولی در رشته اخترشناسی به رونالد دریور از موسسه فناوری کالیفرنیا و کیپ ترون از مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) اعطا شد. آن‌ها روی امواج مربوط به جاذبه (gravitational waves.) کار کرده‌اند. این امواج ۱۰۰ سال قبل توسط آلبرت انیشتین پیش‌بینی شده بود اما تاکنون شواهدی برای اثبات وجودشان ارائه نشده بود. در سال ۲۰۱۵ این گروه تحقیقاتی، این امواج را در حین برخورد دو سیاه چاله کشف کردند.

جایزه بخش علوم اعصاب نیز به محققانی از دانشگاه برندیس، دانشکاه کالیفرنیا و دانشگاه استنفورد داده شد که ساز و کار فعالیت نرونی را در مغز کشف کردند.

این جوایز از سال ۲۰۰۸ توسط فرد کاولی بنیان نهاده شده‌ است؛ کسی که در سال ۲۰۰۰ بنیاد کاولی را تأسیس کرد. این جایزه هر دو سال یک بار اعطا می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها