شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

آغاز به کار «پردازش سیگنال‌های مغزی» آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21442
دوشنبه، ۲۹ خرداد، ۱۳۹۶ | 13:03

آغاز به کار «پردازش سیگنال‌های مغزی» آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز

بخش پردازش سیگنال‌های مغزی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز  فعالیت خود را از خرداد ماه امسال آغاز کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز آماده ارائه خدمات پردازش سیگنال‌های مغزی به واحدهای تحقیقاتی و علوم پایه کشور است. همچنین مشاوره، پیش پردازش و پردازش سیگنال های مغزی از جمله فعالیت‌هایی است که در این بخش جدید انجام می‌شود.

این بخش با هدف استانداردسازی و بالابردن کیفیت بخش آنالیز  و پردازش های محاسباتی پژوهش های تجربی که در سطح کشور انجام می‌پذیرد، راه اندازی شده و در کنار سایر آزمایشگاه های این مرکز به نوعی تکمیل فرآیندهای لازم برای تسهیل و تسریع و افزایش سطح کاربری پژوهش‌های دانشگاهی و غیر دانشگاهی را به عهده دارد، تا از این طریق سطح علمی و صحت فعالیت‌های پژوهشی در حد استعداد پژوهشگران کشور برسد و توانایی طرح بیشتر در مجامع و مجلات برتر دنیا را پیدا کنند.

مرداد ماه سال گذشته  آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی، افتتاح شد تا پاسخگوی بخشی از نيازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمينه ايجاد زيرساخت تصويربرداری و تحريک مغزی برای تحقيقات شناختی و ارائه خدمات دانش بنيان در حوزه علوم و فناوری های شناختی و نقشه برداری مغز باشد.


هم اکنون آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز عضو قطعی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی است و باشگاه پژوهشگران آزمایشگاه حدود ۴۰۰ عضو دارد، دعوت از متخصصان کشور برای انجام پروژه های خود در آزمایشگاه از دیگر اقداماتی است که تا کنون انجام شده در همین راستا تا کنون ۲۰۲۰ نفر از متخصصان داخلی و خارجی از آزمایشگاه و امکانات آن بازدید کرده اند و ۱۹۶۰۰ نفر ساعت کارگاه های آموزشی در آزمایشگاه برگزار شده است.

در واقع این آزمایشگاه امکان تحقیق برای پژوهشگران کشور را در حوزه‌های مختلف علوم اعصاب شناختی و نقشه برداری فراهم می‌کند.

همچنین تجهيزات مورد نياز این آزمايشگاه طی چندين جلسه، توسط هياتی مرکب از متخصصان و اساتيد داخلی و خارجی تعيين و نسبت به سفارش و تهيه آنها اقدام شد که شامل دستگاه های تصويربرداری تشديد مغناطيسی ۳ تسلا، تحريک غيرتهاجمی مغزی  TMS و TCS سازگار با MRI، الکتروانسفالوگرافی شامل سیستم سازگار با MRI و طيف نگاری کارکردی نزدیک مادون قرمز ( fNIRS)  است.

این آزمایشگاه همچنین مجهز به امکانات پیشرفته پردازش داده، تصاویر و سیگنال و همچنین ارزیابی شناختی است که محققان می‌توانند از امکانات این آزمایشگاه استفاده کنند.


انتهای پیام

مطالب مرتبط

برترین‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی تقدیر شدند

دومین جشنواره پژوهش و فناوری نقشه‌برداری مغز برگزار می شود

امکان پردازش تلفیقی داده‌ها در تصویربرداری مغز در کشور

دومین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز برگزار می شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها