جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

کشت «خاویار گیاهی» برای نخستین بار در هرمزگان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21439
دوشنبه، ۲۹ خرداد، ۱۳۹۶ | 12:31

کشت «خاویار گیاهی» برای نخستین بار در هرمزگان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از کشت گیاه برنج کینوا در این استان خبر داد که به لحاظ ارزش غذایی بسیار بالا به خاویار گیاهی معروف است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، ناصر حیدری پوری با اعلام این خبر گفت: این برنج از گیاه کینوا به دست می‌آید و ارزش غذایی بالاتری از دیگر غلات نظیر گندم و برنج سفید دارد.

وی افزود: این محصول امسال به‌صورت آزمایشی در دو هکتار از زمین‌های بندرعباس کشت می‌شود.

حیدری پوری اظهار کرد: عملکرد گیاه کینوا بین ۳ تا ۵ تن در هکتار بوده، اما برخی ارقام اصلاح‌شده آن حتی تا ۱۱ تن در هکتار نیز برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: ارزش اقتصادی برنج کینوا چهار برابر گندم است و مواد پروتئینی بیشتری از برنج دارد.

حیدری پوری با بیان اینکه کینوا سازگاری زیادی با مناطق شور و بیابانی و میزان بارش ۸۰ میلی‌متر کشت می‌شود، تصریح کرد: از برگ و ساقه این گیاه برای خوراک دام و سبزی‌خوردن استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اضافه کرد: گیاه کینوا به علت هضم بهتر و سبک‌تر جایگزین مناسبی برای برنج به شمار می‌رود. دانه‌های کینوا منبعی غنی از پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین B ۱، B ۲، B ۶، B ۹ پتاسیم، آهن بوده و ۹ آمینواسید ضروری دارد.

وی در پایان گفت: برنج کینوا گیاه بومی آمریکای جنوبی در کشورهای شیلی، بولیوی و پرو است و در کشورهای اروپایی، ژاپن و آمریکا مصرف زیادی دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تولید موش تراریخته برای کمک به تحقیقات دیابت در پژوهشگاه رویان

نتایج بزرگترین مطالعه ملی «شیوع دیابت در بزرگسالان و اقوام مختلف ایران» اعلام شد: استان یزد در راس شیوع/شیوع ۱۵ درصدی دیابت در بزرگسالان ایران

شناسایی پروتئینی با توانایی جلوگیری از متاستاز

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها