شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ساخت تجهیزات آزمایشگاهی مقاومت مصالح توسط فناوران ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21413
دوشنبه، ۲۹ خرداد، ۱۳۹۶ | 10:13

ساخت تجهیزات آزمایشگاهی مقاومت مصالح توسط فناوران ایرانی

تست‌های خواص مکانیکی مانند دستگاه های اتوماتیک مکانیکی، هیدرولیکی و پنوماتیکی در دماهای معمولی و دماهای بالا و نیز طراحی و ساخت دستگاه های آزمایشگاهی مربوط به آزمایش مقاومت مصالح توسط فناوران کشورمان محقق شده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دستگاه‌های آزمایشگاهی متعدد، کاربردهای گوناگون و سازوکارهای هر یک، فناوری و دانش خاص خود را نیاز دارند اما تجهیزات آزمایشگاهی فیزیکی و شناخت مؤلفه‌های مکانیکی، علاوه بر دانش فنی بالا نیازمند دقت بسیار زیادی در ساخت و طراحی هستند تا کارآمدی خود را به نمایش بگذارند.

بر همین اساس طراحی و ساخت دستگاه های آزمایشگاهی مربوط به تست‌های خواص مکانیکی مانند دستگاه های اتوماتیک مکانیکی، هیدرولیکی و پنوماتیکی در دماهای معمولی و دماهای بالا و همچنین طراحی دستگاه های آزمایشگاهی مربوط به آزمایشگاه مقاومت مصالح نتیجه‌ی فعالیت یکی از شرکت‌های فناور کشورمان است.

این شرکت فناور تجهیزات فناورانه تست خواص مکانیکی را به بازار صنعت آزمایشگاهی کشور ارائه داده و توانسته است ضمن ایجاد اشتغال برای تعدادی از متخصصان کشور در این حوزه، زمینه تامین تجهیزات آزمایشگاه‌های داخلی در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را تامین کند.

اما دستگاه آزمایش پیچش اتوماتیک، یکی از همین دستگاه‌هاست که به گفته‌ی محمدرضا محمدصالحی به گونه ای طراحی شده  که پیچش الاستیک و پلاستیک تا نقطه شکست به صورت اتوماتیک  و نیز رسم نمودارهای گشتاور برحسب زاویه پیچش و منحنی تنش برشی را بر حسب کرنش برشی به صورت آنلاین نمایش می‌دهد.

نمونه های فلزی ،غیر فلزی، پلیمرها و سرامیکها  که از جمله  مواد دارای کرنش بسیار بالا  به شمار می‌روند، جزو مواد مورد آزمون این دستگاه هستند و این دستگاه که بر اساس استانداردهای خاص این حوزه طراحی شده، می‌تواند معیارهای گوناگون ارزیابی را از طریق کامپیوتر نیز کنترل و نتایج داده‌ای و گراف‌های حاصل را ارائه دهد.

مدیرعامل و مجری این طرح از دستگاه خستگی اتوماتیک به عنوان دستگاه دیگری که برای ارزیابی و آزمایش بر روی نمونه های استاندارد انواع فلزات و آلیاژهاست نام برده و قابلیت برای  انجام آزمایش در سیکلهای بسیار طولانی بر روی نمونه های استاندارد انواع فلزات و آلیاژها را از مهم‌ترین ویژگی‌هیا این دستگاه عنوان می‌کند.

این فعال فناور با بیان این‌که دستگاه خستگی اتوماتیک چهار مفصله نوع دیگری از دستگاه یادشده است، به ویژگی‌های این دستگاه اشاره کرد و گفت: توانمندی چرخش ۳۰۰۰ دور بر دقیقه و حدأکثر بارگزاری روی هر محور  در کنار حس‌گرهای گوناگون در کنار تلاشی که برای بالا بردن دوام این دستگاه  انجام شده باعث مزیت های فراوانی در مقایسه به دستگاه های مشابه داخلی و قابل رقابت با دستگاه های خارجی شده است.

به زعم این فعال فناور اگرچه روند قابل اعتنا و بسیار خوبی در حمایت از شرکت‌های فناور صورت گرفته است اما این روند می‌بایست به عنوان یک راهبرد توسط تمامی دستگاه‌های حامی دنبال شود.

به گفته‌ی محمدصالحی روند نقش‌آفرینی اثرگذار شرکت‌های دانش‌بنیان زمانی در بدنه‌ی اقتصاد و دانش قوت می‌گیرد که اولاً مهم‌ترین حامیان تولیدات داخلی از سوی نهادها و ساختارهای دارای بازار مناسب برای این تولیدات شکل بگیرند، ضمن آن‌که فعالیت فناورانه به عنوان یک فعالیت ارزش‌ساز و ثروت‌آفرین در دل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتیف به کاری فناورانه و تولید‌کننده‌ی محصول یا خدمت منجر شود.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها