جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت محلول نگهدارنده گل نرگس در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21402
دوشنبه، ۲۹ خرداد، ۱۳۹۶ | 09:41

ساخت محلول نگهدارنده گل نرگس در ایران

چند تن از دانشجویان و عضو هیات علمی گروه باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان موفق به ساخت محلول نگهدارنده گل نرگس و  ثبت اختراع ‌آن شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران مهرداد باباربیع (دانشجوی دکتری گیاهان زینتی)، زهرا گلشادی ( دانش آموخته کارشناسی ارشد گیاهان زینتی) و دکتر حسین زراعی عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، با انجام چند آزمایش دقیق و مداوم توانستند محلولی برای افزایش عمر و کیفیت گل شاخه بریده نرگس تهیه کنند.

مهرداد باباربیع در این پیوند گفت: در شرایط معمولی عمر گل های شاخه بریده کوتاه است و تصمیم گرفتیم تا محلولی را برای افزایش عمر گل نرگس تهیه کنیم.

به گفته وی؛ ساخت این محلول در سال ۱۳۹۳ شروع شد و در سال ۱۳۹۴ به مرحله نهایی رسید و در ادامه اخیرا به عنوان یک اختراع در کشور ثبت شد.

وی افزود: برای گل مریم نیز از این محلول به صورت جداگانه و ترکیب با چند ماده دیگر استفاده شد که نتایج قابل توجهی به همراه داشت.

دانشجوی مقطع دکتری گیاهان زینتی اضافه کرد: از ویژگی های بارز این محلول استفاده از مواد داخلی، ارزان، طبیعی و سالم بودن و توانایی افزایش عمر گل نرگس به میزان ۵ تا ۸ روز است که باعث افزایش تمایل افراد به استفاده از آن خواهد شد.

وی گفت که همچنین این محلول قابلیت کاربرد برای تولیدکنندگان، غرفه داران بازارهای عمده گل، گلفروشی ها و خریداران گل را خواهد داشت.

به گفته وی  از سال ۱۳۹۱ تاکنون پژوهش های مختلفی با استفاده از ترکیبات متنوع برای افزایش کیفیت وعمر گلهای شاخه بریده رز، مریم، لیسیانتوس، داودی، ژربرا و آلسترومریا با همکاری اساتید و دانشجویان انجام شده که نتایج برخی از آن ها به صورت مقاله در مجلات ISI و ISC گزارش و برای سایر آن ها، اسناد مورد نیاز برای ثبت اختراع تدوین شده است و طبق مذاکرات با مسئولین مربوطه، تولید تجاری آنها در فرصتی نزدیک انجام خواهد شد.

براساس اعلام این دانشگاه، نتایج حاصل از طرح تحقیقاتی افزایش طول عمر شاخه بریده گل نرگس به صورت یک مقاله پژوهشی نیز نگارش و در یکی از مجلات تخصصی گیاهان زینتی به زبان لاتین منتشر شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران آغاز شد

کشف و نامگذاری گونه جدید قارچ اندوفیت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها