جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

کاهش هزینه مخازن بتون پیش تنیده با دستاورد محققان دانشگاهی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21297
یکشنبه، ۲۸ خرداد، ۱۳۹۶ | 12:18

کاهش هزینه مخازن بتون پیش تنیده با دستاورد محققان دانشگاهی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به کاهش هزینه مخازن بتون پیش تنیده با کاربرد در صنایع انرژی و اتمی، شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران احمد شکوه فر، دانش آموخته دانشکده عمران و محیط زیست این دانشگاه در مورد طرح خود با عنوان «تغییرات نیروی پیش تنیدگی در مخازن بتن پیش تنیده استوانه ای تحت شرایط بهره برداری و بارهای لرزه ای» اظهار کرد: مخازن بتون پیش تنیده پس کشیده دایروی بهترین ترکیب از فرم سازه ای و مصالح برای ذخیره مایعات و جامدات هستند.
وی افزود: از آنجا که در مخازن دایروی پیش تنیده پس کشیده ایجاد ترک مجاز نیست، این مخازن نسبت به انواع معمولی بتون مسلح عملکرد بهتری داشته و اقتصادی هستند.
این محقق با بیان اینکه ایجاد تنش محیطی حلقوی فشاری با رشته های پیش تنیدگی خارجی که به دور پوسته مخزن تنیده شده، یک روش طبیعی را برای حذف ترک خوردگی دیوار خارجی دانست که در اثر بارهای ناشی از مایعات، جامدات یا گازهای موجود در مخزن ایجاد می شود.
وی خاطرنشان کرد: مخازن بتون پیش تنیده معمولا برای ذخیر احجام بالای آب یا مایعات دیگر به کار می روند. مخازن بتون پیش تنیده آب در سیستم های آتش نشانی و تصفیه آب به کار گرفته می شود.
شکوه فر تاکید کرد: مخازن بتون پیش تنیده در دنیای امروز پرکاربرد هستند و در ادبیات علمی رشته مهندسی عمران به آنها پرداخته می شود. از این رو طرح های گوناگونی برای تخمین دقیق میزان نیروی پیش تنیدگی در شرایط مختلف محیطی و حوادث طبیعی همچون زلزله باید در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: این امر باعث بهینه شدن مصرف مصالح در این مخازن خواهد شد. دو رویکرد اصلی تحقیقات انجام شده در این رساله شامل رفتار تابع زمانی مخازن بتون پیش تنیده تحت بارهای بهره برداری و رفتار لرزه ای آن تحت بارهای لرزه ای است.
شکوه فر بیان کرد: تحقیقات زیادی در مورد تغییرات نیروی پیش تنیدگی در اثر عواملی چون کوتاه شدگی الاستیک کابل در اثر کشش اولیه، اصطکاک بین بتون و فولاد، وارفتگی بتون، جمع شدگی بتون، وادادگی فولاد، تغییر شکل حرارتی بتون ناشی از بارهای حرارتی و تغییرات این اتلاف ها در زمان و معرفی آنها به صورت یک تابع زمانی صورت گرفته است.
این محقق با بیان اینکه روش های مرسوم اثر اندرکنش میان وارفتگی در بتون و وادادگی فولاد را در محاسبه افت های طولانی نیروی پیش تنیدگی مد نظر قرار نمی دهند، گفت: ایده اصلی این تحقیق ارائه روشی نوین برای وارد کردن اثر اندر کنش یاد شده در پیش بینی افت های طولانی مدت در مخازن بتن پیش تنیده است. مطالعات عددی برای مقایسه نتایج پیش بینی افت های طولانی در روش های مختلف تخمین افت صورت گرفت.
وی ادامه داد: همچنین به منظور راستی آزمایی این مطالعات یک برنامه آزمایشگاهی بر روی نمونه مخرن بتن پیش تنیده و همچنین نمونه های استوانه ای انجام شد.
وی افزود: نتایج تحلیل های عددی برای محاسبه ضرایب اندرکنش میان وارفتگی بتن و وادادگی کابل استفاده و در نهایت ضریب اندرکنش به صورت تابعی از نسبت افت ناشی از وارفتگی و جمع شدگی به افت ناشی از وادادگی کابل ها بیان شد.
شکوه فر عنوان کرد: این تابع با توجه به تدقیق مقدار تنش در کابل ها و تخمین دقیق تر میزان افت می تواند باعث کاهش تعداد کابل ها در مخازن بزرگ شود.
به گفته این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پاسخ های لرزه ای مخازن بتون پیش تنیده آب در دو بخش بار های لرزه ای بهره برداری و نهایی بررسی شد. برای مطالعه اثر نوسانات سطحی مایع برروی تغییرات نیروی پیش تنیدگی از تحلیل دینامیکی غیر خطی صریح در نرم افزار ABAQUS استفاده شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها