- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت حسگر تشخیص هورمون تیروئید نوزادان در کشور

پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیوسنسور جهت شناسایی میزان هورمون تیروئید در خون نوزادان را با همکاری دانشگاه تربیت مدرس طراحی کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر فریدون عزیزی رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه هنوز گامی اساسی در راستای تولید بیوسنسور برداشته نشده است، گفت: لازم است در خصوص بیوسنسورها در حوزه پزشکی و بویژه حیطه تشخیص مولکولی، کمیته کشوری بیوسنسورهای بالینی در حوزه پژوهشی وزارت بهداشت تشکیل شود.

عزیزی درباره تولید بیوسنسور در پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم‌ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: در سال‌های اخیر، بیوسنسورها (زیست‌حسگرها) کاربرد وسیعی در حیطه‌های پزشکی، کشاورزی، شیمیایی، غذایی، دارویی، محیط زیست و حتی نظامی پیدا کرده‌اند.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اساس بیوسنسورها تقلید از حس بویایی و حس چشایی بوده است؛ به عبارتی در این حوزه، به مثابه گیرنده‌های بویایی و چشایی برای شناسایی مولکول‌ها استفاده می‌شود و به دنبال استفاده از گیرنده‌ها، کاربرد آنزیم‌ها، آنتی بادی‌ها، اسیدهای نوکلئیک و گیرنده‌های مصنوعی پا به این عرصه گذاشتند.

وی ادامه داد: پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم نیز یک بیوسنسور جهت شناسایی میزان هورمون TSH در خون نوزادان با همکاری دانشگاه تربیت مدرس در قالب پروژه دکتری طراحی کرده است.

عزیزی با بیان اینکه در بیوسنسورها سه جزء اساسی وجود دارد، گفت: بخش بیولوژیکی (مانند گیرنده، آنزیم، آنتی بادی، اسیدنوکلئیک و…) که به صورت اختصاصی به مولکول مورد سنجش متصل می‌شود، بخش مبدل و بخش آشکارساز سه جزء اساسی در بیوسنسورها هستند.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: ابتدا مولکول مورد سنجش به گیرنده زیستی متصل می‌شود. این اتصال تغییرات فیزیکوشیمیایی در کمپلکس ماده و گیرنده ایجاد می‌کند که توسط مبدل به انرژی قابل اندازه‌گیری تبدیل می‌شود.

وی افزود: انواع مبدل‌ها شامل مبدل‌های نوری، مبدل‌های گرمایی، مبدل‌های پیزوالکتریک و یا مبدل‌های الکتروشیمیایی در این زمینه استفاده می‌شوند. در نهایت آشکارساز این انرژی را به واحد قابل سنجش مانند غلظت تبدیل و گزارش می‌کند.

عزیزی اظهار داشت: هرچند دانش طراحی و ساخت بیوسنسورها در کشورمان وجود دارد و حتی مراکز تحقیقاتی با همین نام و هدف تشکیل شده است، اما هنوز گامی اساسی در راستای تولید و رفع نیاز کشور برداشته نشده است.

وی پیشنهاد کرد درخصوص بیوسنسورها در حوزه پزشکی و به ویژه حیطه تشخیص مولکولی، کمیته کشوری بیوسنسورهای بالینی در حوزه پژوهشی وزارت بهداشت تشکیل شود و همچنین از تمامی محققان و فعالان محدود حوزه بیوسنسور در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت جهت عضویت در این کمیته دعوت به عمل آید.

انتهای پیام