چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

ساخت نخستین دستگاه غيرمخرب تشخیص خوردگی پره بالگرد توسط پژوهشگران کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21180
شنبه، ۲۷ خرداد، ۱۳۹۶ | 12:24

ساخت نخستین دستگاه غيرمخرب تشخیص خوردگی پره بالگرد توسط پژوهشگران کشور

پژوهشگران داخلی با تکیه بر دانش بومی و با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی موفق به طراحی و ساخت نخستین دستگاه بازرسی غیرمخرب تشخیص خوردگی در پره بالگرد شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران پژوهشگران کشور پس از تحقیقات و آزمایشات متعدد، موفق به ساخت دستگاهی شدند که با بررسی پره های بالگرد، خوردگی احتمالی را گزارش می کند و پیش از بروز مشکل جدی ناشی از این خوردگی، فرصت رفع این مشکل را دراختیار کاربر قرار می دهد.

خوردگی، به معنای تخریب یا فاسد شدن یک ماده در اثر واکنش با محیطی است که در آن قرار دارد. از جمله مهم‌ترین عوامل تخریب، تجهیزات صنعتی و خانگی است که هزینه‌های سرسام‌آوری به همه صنایع تحمیل می کند.

برای نمونه پس از تحقیقی که در سال ۲۰۰۲ در آمریکا صورت گرفت، مشخص شد که خوردگی، سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار معادل ۳/۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور به صنایع خسارت وارد می کند که آمار بالای این خسارت نشان از اهمیت فوق العاده زیاد تشخیص سریع خوردگی می دهد.

صنعت هوایی نیز از این آفت، مصون نیست و عدم تشخیص سریع خوردگی می تواند خسارت های مالی و حتی جانی زیادی را به بار آورد. در سال ۱۹۹۲ سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ در هلند موجب کشته شدن ۴۰۰ نفر در داخل هواپیما و ۵۰ نفر بر روی زمین شد که بررسی ها، علت حادثه را جدا شدن موتورهای ۳ و ۴ هواپیما به دلیل خستگی ناشی از خوردگی مشخص کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بالگردهای ایرانی در انتظار اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی

تدوین برنامه جامع همکاری‌های بین‌المللی هوایی ایران

پایان رقابت هواپیماهای بدون سرنشین «شهید رضایی»

رقابت ایده‌پردازان هوانوردی کشور کلید خورد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها