جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

طراحی و کاربرد مایعات یونی و نمک های مذاب هدفمند جدید در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21174
شنبه، ۲۷ خرداد، ۱۳۹۶ | 12:34

طراحی و کاربرد مایعات یونی و نمک های مذاب هدفمند جدید در کشور

 محققان کشور موفق به طراحی، سنتز و کاربرد مایعات یونی و نمک‌های مذاب هدفمند جدید را انجام دادند.

به گزارش دیده بان علم ایران در این طرح که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران اجرا شده به طراحی، سنتز و کاربرد مايعات يوني و نمک های مذاب جديد بر پايه کاتيونهای و آنيونهای مختلف پرداخته شده و البته مايعات يونی و نمک های مذابی مد نظر است  که برای اولين بار سنتز مي شوند

 مایعات یونی، دسته جدیدی از ترکیبات شیمیایی هستند که با خواص فوق‌العاده خود قادر به ایجاد محیط های شیمیایی سبز به منظور انجام فرآیندهای شیمیایی و جایگزینی مناسب برای حلالهای آلی و معدنی هستند.اين ترکيبات که به طور عمده شامل يک کاتيون آلی حجيم و يک آنيون آلی يا معدنی هستند اگرچه ماهيت نمکی دارند ولی به علت کاهش ميزان تقارن در ساختار مولکولی نقطه ذوب پايينی دارند. اگر نقطه ذوب چنين ترکيباتی، کمتر از نقطه جوش آب باشد، به آنها مايع يونی (ILs) می گويند.

به آن دسته از مايعات يونی که در شرايط محيطی به فرم مايع باشند، مايعات يونی در دمای محيط (RTILs) گفته می شود. ﻣﺎﻳﻌﺎﺕ ﻳﻮنی ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﺒﻜﻪ ﺳﻪ ﺑﻌﺪی ﺍﺯ ﻛﺎﺗﻴﻮنﻫﺎ هستند ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎیی نظير: ﭘﻴﻮﻧﺪﻫﺎﻱ ﻫﻴﺪﺭﻭﮊنی و نيروي ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﺳﺘﺎﺗﻴﻚ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﺘﺼل مي شوند. مهمترين ويژگي کاتيون اين ترکيبات تقارن کم و تمرکز ضعيف بار مثبت است که مانع از تشکيل يک شبکه کريستالي منظم و در نتيجه کاهش نقطه ذوب نمک به وجود آمده مي شود. اين موضوع باعث فراهم شدن محيط مايع غيرآبي در دماهاي پايين و در نتيجه امکان انجام واکنش هاي متعدد در آنها مي شود.

در این راستا طرحی با عنوان “طراحی، سنتز و کاربرد مایعات یونی و نمک های مذاب هدفمند جدید” توسط محققان کشور و پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شده است. 

طی این طرح پس از سنتز ترکیبات با استفاده از داده های طيفی پيشرفته از جمله: NMR XRD, CHN, Mass, FT-IR,، TEM, AFM, TG, DTG, ، SEM به بررسی ساختار و اندازه اين نانو مواد پرداخته و ساختار آنها مورد برسي و تائيد قرار گرفت. به دليل ساختار کاملا يوني و فاقد فلز بودن مي توان اين نوع مواد را به عنوان حلال، معرف و کاتاليزگر سبز و محيط دوست در نظر گرفت. زيرا کاتاليزورها در جلوگيری و کاهش آلودگي محيط زيست موثر خواهند بود. طراحي نیز به گونه ای بود که اين مواد قابل بازيابی و استفاده مجدد باشند. بعد از سنتز و بررسي ساختار اين مواد با روش های ذکر شده در فوق، از آنها برای انجام فرايندها و واکنش های شيميايی چند جزئی مختلف استفاده شد.

از آنجایی که حلالهای آلی فرار به سختی از محصولات واکنش جدا شده و به سختی بازيافت می‌شوند از بين بردن آنها نيز مستلزم صرف هزينه های زياد بوده و اثرات زيان آوری بر روی محيط زيست دارند، در مقابل مايعات يونی خواص منحصر بفرد و مناسبی دارند که موجب شده محققان هر چه بيشتر به استفاده از اين حلال ها بجای حلال های آلی گرايش داشته باشند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ترسیم نقشه راه حوزه مهندسی در کشور

ساخت دستگاه ژانراتور تولید هیدروژن توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان

تشخیص دقیق اوتیسم با مدل ابداعی محققان ایران

پشتیبانی از ۲۰۴ طرح تحقیقاتی جدید در صندوق حمایت از پژوهشگران تصویب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها