- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

گزارش ۲۰۱۷ ضریب تاثیر مجلات علمی جهان اعلام شد: بالاترین دنیا، ۱۸۷ و ایران کمتر از ۲

بر اساس تازه‌ترین گزارش پایگاه گزارش‌های استنادی نشریات (JCR) موسسه اطلاعات علمی (ISI) بالاترین ضریب تاثیر مجلات علمی ایران، کمتر از ۲ و ضریب تاثیر برترین نشریه علمی دنیا بیش از ۱۸۷ است.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، ضریب تاثیر که میزان اثرگذاری نشریات علمی را نشان داده و از مهمترین شاخص‌های رتبه‌بندی آنهاست، معیاری از بازتاب متوسط تعداد استنادهای صورت گرفته سالانه به مقالات جاری منتشر شده در آن نشریه علمی است. از ضریب تاثیر برای مقایسه مجلات مختلف در یک رشته موضوعی خاص استفاده می‌شود.

محاسبه مقدار IF یک ژورنال بر اساس رابطه Impact Factor = α / β انجام میگیرد. که مقدار α برابر تعداد دفعات استناد به مقالات ژورنال در سایر ژورنال های ایندکس شده JCR  در طول دو سال اخیر بوده و مقدار β تعداد مقالات انتشار یافته توسط ژورنال در طول دو سال اخیر است. و لذا مقدار IF یک ژورنال در سال ۲۰۱۵ بر اساس اطلاعات دو سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۳ است. (در حقیقت IF سال ۲۰۱۴ در گزارش سال ۲۰۱۵ ارائه خواهد شد)

براساس رتبه بندی سال ۲۰۱۷ موسسه اطلاعات علمی، مجله CA-A CANCER JOURNAL FOR CLINICIANS با ضریب تاثیر ۱۸۷٫۰۴۰ و مجموع ۲۴ هزار و ۵۳۹ مورد ارجاع بالاترین ضریب تاثیر نشریات علمی دنیا را در اختیار دارد.

بعد از آن، نشریه NEW ENGLAND JOURNAL OF MEDICINE با ضریب تاثیر ۷۲٫۴۰۶ و مجموع ۳۱۵ هزار و ۱۴۳ مورد ارجاع قرار دارد.

رتبه سوم بالاترین ضریب تاثیر مجلات علمی دنیا را هم NATURE REVIEWS DRUG DISCOVERY با ضریب تاثیر ۵۷ در اختیار دارد.

مجلات CHEMICAL REVIEWS و LANCET هم به ترتیب با ضریب تاثیر ۴۷٫۹۲۸ و ۴۷٫۸۳۱ در رتبه های چهارم و پنجم قرار دارند.

نام مجله ضریب تاثیر
۱ CA-A CANCER JOURNAL FOR CLINICIANS  ۱۸۷٫۰۴۰
۲ NEW ENGLAND JOURNAL OF MEDICINE ۷۲٫۴۰۶
۳ NATURE REVIEWS DRUG DISCOVERY  ۵۷
۴ CHEMICAL REVIEWS ۴۷٫۹۲۸
۵ LANCET ۴۷٫۸۳۱
۶  NATURE REVIEWS MOLECULAR CELL BIOLOGY  ۴۶٫۶۰۲
۷  JAMA-JOURNAL OF THE American Medical Association  ۴۴٫۴۰۵
۸  NATURE BIOTECHNOLOGY  ۴۱٫۶۶۷
۹  NATURE REVIEWS GENETICS  ۴۰٫۲۸۲
۱۰ NATURE  ۴۰٫۱۳۷

در بین نشریات علمی ایرانی هم مجله بین المللی علوم و فناوری محیط زیست International Journal of Environmental Science and Technology   واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با ضریب تاثیر ۱٫۹۱۵ در رتبه ۴ هزار و ۵۸۵ دنیا و در رتبه اول نشریات علمی ایران و ماهنامه هپاتیت (Hepatitis Monthly) دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با ضریب تاثیر ۱٫۶۷۷ در رتبه ۵ هزار و  ۳۴۱ دنیا و رتبه دوم نشریات علمی ایران و مجله دارو (DARU-Journal of Pharmaceutical Sciences) دانشگاه علوم پزشکی تهران با ضریب تاثیر ۱٫۶۵۳ در رتبه ۵ هزار و ۴۲۸ دنیا و رتبه سوم نشریات علمی کشور قرار دارد.

انتهای پیام