جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

جنین از چه مرحله‌ای انسان به حساب می‌آید؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20923
سه شنبه، ۲۳ خرداد، ۱۳۹۶ | 10:57

جنین از چه مرحله‌ای انسان به حساب می‌آید؟

به باور متخصصان جنین شناسی کشور، کادر درمان و زوج های متقاضی درمان ناباروری، جنین از چه مرحله ای انسان تلقی می شود؟ تیمی از محققان طب تولیدمثل و درمان ناباروری در پژوهشی به دنبال پاسخ به این سوال رفته اند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، پس از ایجاد روش‌های کمک باروری و تأسیس مراکز درمان ناباروری از جنین‌هایی که کیفیت مناسبی برای انتقال به رحم نداشته و باید دور ریخته می‌شدند با کسب اجازه از والدین، استفاده‌های تحقیقاتی شد و زمینه یافتن سلول‌های بنیادی جنینی و استفاده‌های درمانی گسترده از آنان فراهم شد که افق‌های جدیدی را پیش روی علوم پزشکی گشود؛ اما این پیشرفت در سراسر جهان چالش‌های اخلاقی متنوعی ایجاد کرد که بیشتر جنبه مذهبی داشتند.

در کشور ما با نظر آگاهانه مراجع و به خصوص مقام معظم رهبری، چهار چوبی برای این شاخه از تحقیقات تعریف شده که هم منجر به پیشرفت علمی کشور است و هم اخلاق اسلامی و انسانی رعایت می‌شود، سوالی که در اینجا مطرح می‌شود نظر اقشار جامعه در این خصوص است.

برای پاسخ به این سوال، دکتر سامانی، دکتر دولتیان، مرجانه کایسان و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن ۴۰۶ فرد نابارور مراجعه کننده به پژوهشگاه رویان، ۵۴ نفر از کارکنان بخش‌های درمان و ۴۹ محقق جنین شناسی پژوهشگاه رویان در خصوص زمان هویت انسانی جنین مورد پرسش قرار گرفتند.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی یاخته (Cell Journal) به چاپ رسید، نشان می‌دهد، بیشتر شرکت کنندگان در نظرسنجی از هر سه گروه، جنین لقاح یافته‌ای که هنوز به رحم منتقل نشده است را یک انسان به حساب نمی‌آورند. در مرحله پس از انتقال به رحم، ۵۱‌ درصد از محققان معتقدند که جنین یک انسان بالقوه است اما بیش از نیمی از زوج‌های نابارور جنین را پیش از سه ماهگی (زمانی که شرعاً روح در کالبد جنین دمیده می‌شود)، انسان به  حساب نمی‌آورند.


نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که عموم جامعه با باور قلبی به آموزه‌های اسلامی ۱۹ هفتگی که حد شرعی انسان تلقی شدن جنین است را پذیرفته‌اند که به زعم محققان این پذیرش در کنار نظر مراجع اعظام علت پذیرفته شدن تحقیقات پایه‌ای در رشته‌های مرتبط در جامعه ماست که نشان از سطح بالای درک عمومی و مترقی بودن احکام اسلامی دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها