- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

کمربند فلززایی ایران را باید محکمتر بست!

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور  گفت: کمربند فلززایی ایران دارای ذخایر فلزی و غیر فلزی اثربخشی است .

به گزارش دیده‌بان علم ایران بهروز برنا  گفت: بسیاری از کشورهای دنیا یا تک‌محصولی هستند یا حداقل سه تا چهار ماده معدنی را در خودشان دارند و همه پدیده‌های زمین‌شناسی را در اختیار ندارند.

وی با بیان این‌که همه تاکید دارند ایران یک کشور بی‌نظیر از نظر مواد معدنی و شانزدهمین کشور پهناور دنیا است، افزود: ایران یک درصد خاک‌های دنیا را در اختیار دارد و از نظر زمین‌شناسی حداقل ۶ فاز کانی‌سازی داریم و از عمر زمین که چند میلیارد سال می‌گذرد، اثرات آن را در ایران شاهد هستیم.

به گفته وی، ایران از نظر جغرافیایی، در یک کمربند فلززایی قرار گرفته است که غنای معدنی فلزی و غیر‌فلزی اثربخشی دارد.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ادامه داد: کمربند مس و طلا، کمربند آهن، کمربندهای تبخیری که بیش از ۲۰۰ گنبد نمکی هستند و کمربند سرب و روی از جمله کمربندهای مهمی هستند که نشان می‌دهد ایران شرایطی دارد که باید به آن توجه کرد.

این مقام مسئول با بیان این‌که در حال‌حاضر بیش از ۶۰ میلیارد تن ذخایر قطعی و اعتباری کشور است، خاطرنشان کرد: یعنی دنیایی از ذخایر غیر‌فلزی و بسیاری از ذخایر فلزی را در ایران در اختیار داریم و در تاریخ ایران بیش از هزار و ۲۰۰ معدن ماندگار شده که بیشترین اکتشافات نیز در اطراف این معادن انجام شده است.

انتهای پیام