- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

شب چالش محققان برای هدفمندسازی درمان بیماری‌های صعب‌العلاج

در حاشیه برگزاری دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بازساختی چالش نوآوری توسعه روش‌های هدفمندسازی سلول‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی چالش نوآوری توسعه روش‌های هدفمندسازی سلول‌ها به‌منظور توسعه روش‌های هدفمندسازی سلول‌ها و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج، چالش نوآوری توسعه روش‌های هدفمندسازی سلول‌ها را برگزار می‌کند.

در حال حاضر، روش‌هایی که برای سلول رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمدتاً معطوف به تزریق سلول‌ها از طریق سیستمیک و یا تزریق به داخل بافت هدف هستند. با توجه به موقعیت آناتومیک بافت‌های مختلف تزریق به درون بافت ها می‌تواند بسیار تهاجمی باشد. لذا توسعه راهکارهایی که با روش‌های غیرتهاجمی موجب رسانش سلول‌ها به بافت‌های هدف شوند، ضرورت دارد.

به همین منظور ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی به‌منظور توسعه «روش‌های هدفمندسازی سلول‌ها جهت قرار گرفتن در محل مناسب و مورد نظر» از شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند حاضر در این رویداد، در قالب انفرادی یا گروهی حمایت می‌کند.

با توجه به مسئله محوری چالش نوآوری توسعه روش‌های هدفمندسازی سلول‌ها در این چالش ارگانیک مانند پانکراس و کبد در اولویت قرار دارند.
هدفمندسازی سلول‌ها دربردارنده مجموعه‌ای از تلاش‌هایی است که دو هدف مشخص را دنبال می‌کنند، نخست آن که سلول‌های مورد استفاده در سلول درمانی به بافت هدف مورد نظر برسند و در محل آسیب دیده استقرار یابند و دوم این که پس از استقرار در محل مقتضی، اثربخشی درمانی خود را اعمال کنند.
با توجه به توسعه روزافزون کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی هدفمندسازی رسانش این سلول‌ها سهم قابل توجهی از بازار این حوزه را به خود اختصاص دهد.
عملکرد فنی روش، شامل استقرار هدف مند سلول‌ها در بافت‌های هدف بدون داشتن اثرات ناخواسته روی ظرفیت تمایز و بدون ایجاد تغییر در اثربخشی درمانی است و آزمایش‌های مربوط به اثبات عدم ایجاد سمیت، عدم ایجاد تغییر در ظرفیت تمایز، ردیابی سلولی در بدن و عدم کاهش اثربخشی درمانی باید توسط فناور (ارائه‌دهنده طرح) پیشنهاد شود.
توجیه اقتصادی (شامل هزینه تمام‌شده، سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز) و همچنین توجیه فنی (سهولت یا پیچیدگی فرایند، وضعیت تأمین مواد اولیه، تجهیزات مورد نیاز و امثال آن) از دیگر معیارهای ارزیابی این چالش به شمار می‌روند.
علاقه‌مندان به منظور شرکت در مرحله ثبت طرح مفهومی شرکت‌کنندگان می‌بایست حداکثر تا اول تیرماه سال ۹۶، طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، مدون کرده و در سایت چالش بارگذاری کنند.
در پایان مرحله اول به ۳ طرح برگزیده از سوی هیات داوران بسته به الزامات طرح مفهومی بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات آزمایشگاهی ( شامل خرید ملزومات و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی) تعلق می‌گیرد.
در کارگاه آموزشی تجاری سازی، که در تاریخ هفده تیرماه برگزار می‌شود، صاحبان طرح‌های مرحله اول در یک کارگاه آموزشی شرکت خواهند کرد تا ضمن آشنایی با اصول و فنون تجاری‌سازی فناوری، برای ارائه طرح‌های خود نزد سرمایه‌گذاران و حامیان بالقوه آماده شوند.
با برگزاری فن بازار در قالب یک رویداد نیم روزه از صاحبان طرح‌های برتر دعوت می‌شود تا طرح‌های خود را در حضور جمعی از سرمایه گذاران و حامیان بالقوه ارائه کنند و در نهایت در تاریخ ده تیرماه ساخت نمونه آزمایشگاهی صورت خواهد گرفت و برندگان مرحله اول در این مرحله می‌بایست حداکثر ظرف مدت دوازده ماه و با استفاده از تسهیلات آزمایشگاهی که دریافت کرد ه اند یک نمونه آزمایشگاهی مطابق با طرح مفهومی خود بسازند.
و در پایان چالش نوآوری به نفرات یا گروه‌های اول و دوم این مرحله علاوه بر تسهیلات تجاری‌سازی جایزه نقدی اعطا خواهد شد.
دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بازساختی در تاریخ ۲۲ لغایت ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۶ توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.
انتهای پیام