پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

«كك نفتی» فناوران ایرانی چه دستاوردهایی داشته است؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20797
یکشنبه، ۲۱ خرداد، ۱۳۹۶ | 10:56

«كك نفتی» فناوران ایرانی چه دستاوردهایی داشته است؟

پژوهشگاه صنعت نفت با همكاري مشترك سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران      (ايميدرو) موفق به دستيابي به فناوري كك نفتي شد.

به گزارش دیده بان علم ایران واحد نيمه صنعتي این محصول در شهريور ماه ۹۴ افتتاح شده است.

فرآيند ككينگ، يك فرآيند ارتقاء كيفيت مهم و متداول در پالايشگاه‌هاي دنيا محسوب مي‌شود و فراورده‌هاي ميان تقطير و كك به عنوان محصولات اين فرآيند هستند كه كك آن در صنايع فلزي مانند آلومينيوم‌سازي و فولاد مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

دكتر جواد ايوك‌پور ، مدير طرح كك نفتي و مدير گروه تبديل و بهينه سازي پژوهشكده پالايش پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اين‌كه طرح كك نفتي از سال ۹۱ با مشاركت شركت ايميدرو آغاز شد گفت: دليل اصلي راه انداري اين طرح نياز اين شركت به كك نفتي به عنوان ماده اوليه توليد آلومينيوم بود؛ از اين رو ايميدرو پروژه چند مرحله‌اي را با پژوهشگاه آغاز كرد كه اين پروژه مطالعات خوراك و همچنين موضوعات مرتبط با كاهش گوگرد را شامل مي‌شود. در مراحل بعدي ساخت پايلوت، داده‌گيري و شبيه‌سازي طرح در دستور كار قرار گرفت.

وي با تاكيد بر اين‌كه ظرفيت اين پايلوت حدود دو بشكه خوراك در هر بچ است افزود:  اين پايلوت توانايي تست خوراك هاي مختلف و مناسب براي كك سازي را در شرايط مختلف عملياتي داشته و اين پايلوت شباهت هاي زيادي به واحد صنعتي دارد و داده هاي مورد نياز براي طراحي واحد جديد را مي تواند فراهم کند.

ايوك پور با بيان اين‌كه طرح احداث كارخانه توليد كك آندي در مسير صنعتي شدن بوده و تخصيص خوراك اين كارخانه با همكاري پژوهشگاه نهايي شده تصريح كرد: گزارش هاي زيست محيطي و مجوز آن با مشاوره پژوهشگاه اخذ شده است. همچنين بررسي هاي اوليه در زمينه احداث كارخانه انجام گرفته و در حال حاضر تهيه اسناد مناقصه بين المللي در حال انجام است و اميدواريم تا تابستان سال آينده مراحل مناقصه اين پروژه نيز به اتمام برسد و احداث كارخانه هر چه سريعتر انجام شود.

وي به مراحل مختلف امكان‌سنجي اين پروژه  اشاره كرد و افزود: امكان سنجي اين پروژه شامل دو فاز است كه انتخاب ساختار فرايندهاي مناسب براي توليد كك نفتي با لحاظ شرايط اقتصادي مناسب فاز اول اين امكان سنجي به حساب مي‌آمد. فاز دوم اين امكان سنجي، شامل بررسي ساختار منتخب، تخمين دقيق تر هزينه ها و زيرساختهاي مورد نياز و آناليز اقتصادي بود. نتايج نهايي امكان سنجي بيانگر فاكتورهاي اقتصادي قابل توجه و بالا براي اين واحد است.

ايوك پور به بيان اين‌كه كارخانه قرار است در منطقه آزاد اروند احداث شود بيان داشت: اين كارخانه در زميني به مساحت ۵۰ هكتار با ظرفيت ۲۷ هزار بشكه احداث خواهد شد كه از اين ميان ۲۰ هزار بشكه آن ته مانده برج تقطير در خلاء پالايشگاه ابادان است و حدود ۷ هزار بشكه آن به عنوان خوراك جانبي از ته ماند سنگين و پالايش شده يكي از واحدهاي پالايشگاه اراك تامين مي‌شود.. از محصولات با ارزش اين كارخانه مي توان به كك نفتي آندي، ديزل با استاندارد يورو ۵ و نفتا به عنوان خوراك پتروشيمي اشاره کرد.

وي با تاكيد بر اين‌كه كك سازي از دو جنبه  براي كشور حايز اهميت و بسيار استراتژيك است افزود: مورد اول توليد كك مورد نياز صنايع به خصوص صنايع فلزي است كه تا كنون براي رفع اين نياز به ميزان قابل ملاحظه‌اي كك از ديگر كشور‌ها وارد ايران شده است. مورد دوم كه مي‌تواند جنبه بسيار مثبتي را در بر داشته باشد ارتقاء كيفيت نفت كوره است.

وي پژوهشگاه را در زمينه فرآيند كك سازي توانمند دانست و تصريح كرد: با توجه به تجربيات پژوهشگاه در زمينه كك سازي، وجود تجهيزات آزمايشگاهي و پايلوتي و تخصص هاي مختلف موجود در گروه هاي مختلف پژوهشگاه، امكان انجام طيف وسيعي از همكاري ها در اين حوزه با بخش هاي خصوصي و يا دولتي فراهم مي باشد.

ايوك پور ادامه داد:  فعاليت هايي مانند نمونه گيري، آناليز و بررسي خوراك، تست هاي پايلوتي، انجام امكان سنجي اوليه، تهيه گزارش زيست محيطي و در نهايت تهيه بسته طراحي فرايند و مهندسي پايه واحد كك سازي و همچنين تهيه اسناد مناقصه ساخت از جمله مواردي است كه تجربيات پژوهشگاه مي تواند بسيار سودمند واقع شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

امضای تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه های اقیانوس شناسی و صنعت نفت

کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتورهای دیزلی با دستاورد محققان کشور

افزايه هاي حفاري ساخت متخصصان صنعت نفت کشور رونمایی شدند

کشف سویه جدید برای حذف آلودگی‌هاي نفتی توسط محققان صنعت نفت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها