پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

معرفی ۸ رقم جدید گندم، جو، نخود و عدس توسط محققان کشاورزی کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20785
یکشنبه، ۲۱ خرداد، ۱۳۹۶ | 10:29

معرفی ۸ رقم جدید گندم، جو، نخود و عدس توسط محققان کشاورزی کشور

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از معرفی هشت رقم جدید گندم، جو، نخود و عدس برای نخستین‌بار در کشور تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه تحقیقات به‌نژادی، به‌زراعی و تحقیقی – ترویجی سه لاین امیدبخش جو به پایان رسیده است، گفت: این ارقام تا پایان سال جاری به‌عنوان ارقام جدید معرفی می شوند.

دکتر صابر گلکاری افزود: این لاین‌ها از نظر پتانسیل تولید از ارقام شاهد تجاری موجود برتر هستند و ویژگی تحمل به سرما و بیماری‌های مهم جو (لکه‌برگی و زنگ‌ها) را نیز دارند. از این ارقام، دو رقم بهاره خواهد بود و یک رقم زمستانی.

وی یادآور شد: زودرسی و تحمل به سرما از ویژگی‌های این ارقام به‌شمار می‌رود.

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه یک میلیون هکتار از اراضی کشور در سال زراعی ۹۶ – ۹۵ زیر کشت جو رفته است، خاطرنشان ساخت: وضعیت جو در مناطق گرم و نیمه‌گرم نرمال است، انتظار عملکرد خوبی نیز در این مناطق داریم؛ اما در استان‌های سرماخیز به‌دلیل سرمای زمستان ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارت خواهیم داشت. جو کلاً به سرما حساس است و ارقام معرفی‌شده حساسیت‌شان به سرما بهتر است.

گلکاری با اشاره به معرفی ارقام جدید تا پایان سال تأکید کرد: در کنار این‌ ارقام، ارقام جدید گندم و نخود هم در دست بررسی است و تا آخر سال جاری مراحل نهایی آنها طی می‌شود و به زیر کشت می‌روند.

وی با بیان اینکه معمولاً چهار تا پنج رقم جدید در هر سال معرفی و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، ادامه داد: مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور برای نخستین‌بار در کشور تا پایان سال هفت تا هشت رقم جدید گندم، جو، نخود و عدس معرفی می کند و از این لحاظ رکورد جدیدی در مؤسسه به ثبت خواهد رسید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید گندم تراریخته با عملکردی ۱۱ درصد بیش از ارقام معمولی

جایگزینی گیاهان علوفه ای پُرآب بَر کشور با ارزن و سورگوم

واگذاری دانش فنی چهار رقم جدید گندم و پنبه به بخش خصوصی

جلوگیری از ورود دی‌اکسید کربن به هوا با نانوجاذب پژوهشگران کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها