جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

اصلاحیه «ایرانداک»: پنج دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر رتبه‌بندی QS قرار دارند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20753
شنبه، ۲۰ خرداد، ۱۳۹۶ | 16:40

اصلاحیه «ایرانداک»: پنج دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر رتبه‌بندی QS قرار دارند

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در اصلاحیه‌ای، تعداد دانشگاه‌های ایرانی قرار گرفته در نظام رتبه‌بندی QS که پیش از این به دو دانشگاه شریف و تهران اشاره کرده بود را اصلاح کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) صبح امروز با انتشار خبری تعداد دانشگاه‌های ایرانی درج شده در نظام رتبه‌بندی کیو.اس را دو دانشگاه شریف و تهران ذکر کرده بود که در اصلاحیه خود از پنج دانشگاه ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی خبر داد.

بر این اساس دانشگاه‌های «صنعتی شریف»، «صنعتی امیرکبیر»، «علم و صنعت»، «تهران» و «شهید بهشتی» به ترتیب در جایگاه نخست تا پنجم ملی این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.

در این اصلاحیه، با اشاره به انتشار ویرایش ۲۰۱۸ نظام رتبه‌بندی «کیو.اس.» درباره جایگاه مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی جهان در ژوئن ۲۰۱۷، اعلام شد ۵ مؤسسه ایرانی در فهرست مؤسسه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند.

بر اساس متن این اصلاحیه،‌ در تازه‌ترین ویرایش، نظام رتبه‌بندی کیو. اس فهرست ۱۰۰۰ مؤسسه برتر را روی وبگاه خود منتشر کرده است تا راهنمای دانشجویان در گزینش دانشگاه برای ادامه تحصیل آنها باشد.

اشتهار علمی، اشتهار شغلی، نسبت دانشجو به هیات علمی، سرانه استناد به هر عضو هیات علمی، نسبت اعضای هیات علمی بین‌المللی و نسبت دانشجویان بین‌المللی ۶ سنجه کلیدی این نظام برای ارزیابی مؤسسه‌ها هستند. منابع گردآوری داده برای اندازه‌گیری این سنجه‌ها پیمایش‌های جهانی، نمایه استنادی اسکوپوس و پرسشنامه تکمیل‌شده توسط مؤسسه‌ها هستند.

در جدول زیر رتبه‌های ملی، آسیایی و جهانی مؤسسه‌های ایرانی در این نظام رتبه‌بندی آمده است:

نام مؤسسه رتبه ملی رتبه جهانی
دانشگاه صنعتی شریف ۱ ۴۷۱-۴۸۰
دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۲ ۵۰۱-۵۵۰
دانشگاه علم و صنعت ۳ ۵۵۱-۶۰۰
دانشگاه تهران ۴ ۶۰۱-۶۵۰
دانشگاه شهید بهشتی ۵ ۸۰۱-۱۰۰۰

بر پایه ویرایش ۲۰۱۸ «کیو.اس.»، دانشگاه «ام.آی.تی.» دارای بیشترین امتیاز و پیشگام مؤسسه‌های دنیا است. همچنین، پس از این دانشگاه، دانشگاه‌های«استنفورد»، «هاروارد»، «مؤسسه فناوری کالیفرنیا»، «کمبریج»، «آکسفورد»، «یو.سی.ال.»، «ایمپریال کالج لندن»،  «شیکاگو» و «ای.تی.اچ. زوریخ» جایگاه دوم تا دهم این نظام رتبه‌بندی را به دست آورده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها