سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

عضویت ایران در کنسرسیوم ‌آسیایی حفاظت و کاربرد پایدار ذخایر میکروبی جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20655
شنبه، ۲۰ خرداد، ۱۳۹۶ | 10:12

عضویت ایران در کنسرسیوم ‌آسیایی حفاظت و کاربرد پایدار ذخایر میکروبی جهان

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به عضویت کنسرسیوم آسیایی حفاظت و کاربرد پایدار ذخایر میکروبی در آمد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، ذخایر زیستی میکروبی که عامل انکارناپذیری در پژوهشهای علمی، بیوتکنولوژی و صنایع زیستی محسوب می‌شوند نقش مهمی در توسعه تکنولوژی، اقتصاد و امور اجتماعی کشورها ایفا می‌کنند. از این رو ظرفیت‌سازی، دسترسی قانونی به ذخایر زیستی و بهره برداری عادلانه از این منابع نقشی کلیدی در حفاظت و بهره‌برداری پایدار از این ذخایر ارزشمند خواهد داشت.

در همین راستا، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به عضویت کنسرسیوم آسیایی حفاظت و کاربرد پایدار ذخایر میکروبی در آمد.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این عضویت گفت: کنسرسیوم آسیایی حفاظت و کاربرد پایدار ذخایر میکروبی The Asian Consortium for the Conservation and Sustainable Use of Microbial Resources (ACM) در سال ۲۰۰۴ با هدف  توسعه همکاری ها بین دولت ها و سازمانهای عمومی فعال در زمینه حفاظت و بکارگیری پایدار ذخایر زیستی میکروبی در قاره آسیا پایه گذاری شد.

وی افزود: در حال حاضر ۲۵ مرکز از ۱۴کشور آسیایی از جمله ژاپن، چین، کره، هند، تایلند، مالزی، اندونزی، ویتنام، فیلیپین، مغولستان، لائوس، میانمار و کامبوج به عضویت این کنسرسیوم در آمده اند و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تنها مرکزی در کشور است که برای عضویت در این کنسرسیوم پذیرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: اهداف عمده این کنسرسیوم افزایش سطح همکاریها بین مراکز ذخایر زیستی، توسعه پژوهشها  و دانش فنی در زمینه کاربردهای صنعتی منابع میکروبی، ارتقاء سطح دانش نیروی انسانی، تبادل ایده ها و اطلاعات، برگزاری نشست های علمی و افزایش سطح آگاهیهای عمومی نسبت به فعالیت های کنسرسیوم می باشد.

فاضلی بیان کرد: اعضای این کنسرسیوم تلاش می کنند  ضمن رعایت وفاداری نسبت به معاهدات معتبر بین المللی،  مکانیسم های مناسب تبادل ذخایر زیستی در بین اعضا  را تبیین کنند و با تقویت و توسعه روابط بین اعضا ظرفیت سازی لازم در زمینه توسعه دانش تخصصی در زمینه میکروبیولوژی را فراهم آورند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معرفی شش گونه جدید زعفران از ایران

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

شناسایی سویه های مخمری ضد آلودگی قارچی انگور

دستیابی به سویه‌های مخمری با پتانسیل پروبیوتیکی از نمونه‌های سنتی کفیر ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها