- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

«شریف» و «تهران» تنها نمایندگان ایران در بین هزار دانشگاه برتر رتبه‌بندی جدید « QS »/فاصله بسیار دور ایران با اولین دانشگاه آسیایی برتر

در جدیدترین رتبه‌بندی QS سال ۲۰۱۸ ، دو دانشگاه صنعتی شریف و تهران به عنوان تنها دانشگاههای ایرانی توانستند در میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند.
به گزارش دیده‌بان علم ایران در جدیدترین رتبه‌بندی ۲۰۱۸ دانشگاه‌های دنیا توسط موسسه QS ، دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ی۴۸۰ – ۴۷۱ و دانشگاه تهران با رتبه ۶۵۰ – ۶۰۱ تنها نمایندگان ایران در این رتبه‌بندی هستند.
براساس رتبه‌بندی که موسسه QS، منتشر کرده است موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) رتبه اول بهترین دانشگاه‌های دنیا را به خود اختصاص داده است. سه دانشگاه استنفورد، هاروارد و موسسه فناوری کالیفرنیا (کال‌تک) به ترتیب رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. رتبه پنجم از آن دانشگاه کمبریج، و رتبه ششم دانشگاه آکسفورد است. رتبه‌های هفتم و هشتم را هم یو‌سی‌ال و کالج سلطنتی،( دو دانشگاه لندن) تصاحب کرده‌اند . آخرین کرسی تک‌رقمی بین بهترین‌ها را باز هم یک دانشگاه آمریکایی، به نام «شیکاگو»، تصاحب کرده است.
تنها کشوری که جز آمریکا و انگلیس در میان ۱۰ دانشگاه برتر نماینده دارد، سوئیس است. موسسه فناوری فدرال سوئیس (ای‌‌تی‌اچ) دهمین دانشگاه برتر دنیا است. اولین دانشگاه آسیایی دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور است که رتبه‌ یازدهم را به خود اختصاص داده است و در بهترین جایگاه یک دانشگاه آسیایی از زمان مرسوم شدن این رتبه‌بندی‌ها تاکنون ایستاده است. دانشگاه لوزان سوئیس، دانشگاه‌های پرینستون و کورنل آمریکا، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه‌های ییل، جان هاپکینز، کلمبیا و پنسیلوانیا باز هم از آمریکا و دانشگاه ملی استرالیا در رتبه‌های بعدی زیر ۲۰ دنیا قرار دارند.
در آسیا، بعد از دو دانشگاه سنگاپوری، دانشگاه شین‌هوا قرار دارد که در رتبه ۲۵ دنیا است. کرسی‌های بعدی هم در اختیار کشورهای شرق آسیا قرار دارد. دانشگاه هنگ‌کنگ در رتبه ۲۶ جهانی، دانشگاه توکیو ژاپن در رتبه ۲۸ جهانی، دانشگاه علم و فناوری هنگ‌کنگ در رتبه ۳۰، دانشگاه کیوتو ژاپن و ملی سئول کره‌جنوبی در رتبه ۳۶، دانشگاه‌های پکن و فودان چین در رتبه‌های ۳۸ و ۴۰ قرار دارند.
ایران در این رتبه‌بندی معتبر دانشگاهی دو نماینده دارد. دانشگاه صنعتی شریف بین ۴۷۱ تا ۴۸۰ و دانشگاه تهران بین ۶۰۱ تا ۶۵۰ رتبه‌بندی شده‌اند.
انتهای پیام