پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تولید نوشیدنی‌ فراسودمند از روغن هسته‌ انار توسط محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20577
شنبه، ۲۰ خرداد، ۱۳۹۶ | 08:08

تولید نوشیدنی‌ فراسودمند از روغن هسته‌ انار توسط محققان ایرانی

پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری محققی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با حمایت یک شرکت داخلی با بهره‌گیری از فناوری نانو، محصول غذایی فراسودمند از روغن هسته‌ انار تولید کرده‌اند که در صنعت تولید مواد غذایی و  نوشیدنی‌ها قابل استفاده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران امروزه به موازات رشد صنعت غذا در جهان، مقدار ضایعات ناشی از این صنعت نیز به ‌شدت افزایش یافته است. این موضوع باعث مطرح شدن مساله مدیریت و بازیافت این ضایعات شده است. یکی از این ضایعاتی که در ایران به‌ وفور تولید می‌شود، هسته‌ی انار است. به دلیل خواص دارویی روغن هسته‌ی انار و همچنین تولید قابل ‌توجه سالیانه‌ آن، می‌توان از روغن هسته انار به‌ منظور تولید محصولات غذایی فراسودمند استفاده کرد.

سید محمد صحافی ابرقوئی ضمن اشاره به این موضوع که روغن‌های خوراکی با قرارگیری در معرض اکسیژن و نور خواص خود را از دست می‌دهند به بیان اهداف طرح خود پرداخت و گفت: «در صنعت غذا می‌توان با ترکیب علم امولسیون‌سازی و فناوری نانو مانع از بروز تغییرات نامطلوب در اجزای تشکیل ‌دهنده‌ ماده غذایی (عطر و طعم، اسانس‌ها، چربی‌ها و ترکیبات رنگی) شد. بنابراین در این تحقیق سعی شده است با تولید نانوامولسیون پایدار روغن هسته‌ انار، از آن در غنی‌سازی نوشیدنی‌های غذایی از جمله آب انار استفاده کرد.

این محقق در خصوص ضرورت انجام این طرح گفت: «در حال حاضر علی‌رغم اینکه روغن انار از خواص مفید بسیاری برخوردار است، اما به دلیل ایجاد رنگ کدر نامطلوب و دوفاز شدن، امکان غنی‌سازی نوشیدنی‌ها و آب‌میوه‌ها با این روغن به صورت مستقیم وجود ندارد. در این طرح با ایجاد یک نانوامولسیون از روغن هسته‌ی انار، این امکان فراهم می‌شود. استفاده از نتایج این طرح می‌تواند موجب گسترش محصولات غذایی و نوشیدنی‌های فراسودمند با ارزش غذایی بالا شود.»

وی در نهایت به توضیح جنبه‌های اقتصادی این طرح پرداخت و گفت: «در خط تولید نوشیدنی‌های مبتنی بر فناوری نانو نسبت به خط تولید نوشیدنی‌های معمولی تنها یک دستگاه التراسونیک اضافه خواهد شد و نیاز به مواد و تجهیزات گران‌قیمت نیست. ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که هزینه‌ی زیادی برای انجام این طرح نسبت به خط تولید نوشیدنی‌های معمولی وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه محصول تولیدشده‌ی نهایی از منظر تأثیر بر سلامتی انسان در سطح جهانی نیز شناخته شده است و ارائه‌ قیمت بالاتر برای این محصول توجیه‌پذیر خواهد بود.»

این طرح در قالب رساله دکتری سید محمد صحافی ابرقوئی به راهنمایی دکتر سید امیرحسین گلی از دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری یک شرکت داخلی صورت گرفته است. این رساله در ستاد توسعه‌ی فناوری نانو تحت عنوان پایان‌نامه‌ی مورد نیاز صنعت به تأیید رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

صرفه‌جویی ۲۵ میلیون دلاری با تولید نانوداروی ضدسرطان

ساخت دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس و کشش بین سطحی در کشور

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها