جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

شناسایی ۱۵۰ گونه جلبک با خواص دارویی و صنعتی در بوشهر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20517
چهارشنبه، ۱۷ خرداد، ۱۳۹۶ | 10:35

شناسایی ۱۵۰ گونه جلبک با خواص دارویی و صنعتی در بوشهر

کارشناس گیاهان دارویی و جلبک های دریایی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: ۱۵۰ گونه جلبک در ناحیه جزر و مدی سواحل این استان شناسایی شده که دارای خواص دارویی و صنعتی هستند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران کهزاد سرطاوی افزود: جلبک‌های دریایی بوشهر از جمله گونه های ‎ارزشمندی هستند که مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: برخی از گونه‌‌های جلبک قهوه‌ای، قرمز و سبز دارای ارزش بالایی هستند؛ به عنوان مثال سه گونه از این جلبک‌ها مانند سارگاسوم، گراسیلاریا و کالرپا در صنایع مختلف لبنیات سازی، کود کشاورزی، تغذیه دام و طیور و پزشکی کاربرد دارند.

سرطاوی اظهار کرد: تا کنون ۲۰ طرح تحقیقاتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای ساخت ترکیبات ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی از جلبک ها انجام و هشت گونه از جلبک‌ها نیز برای انجام تحقیقات به فرانسه فرستاده شده است.

وی با بیان اینکه این نوع جلبک‌ها در مناطق دیگری از کشور نیز وجود دارند، بیان کرد: طرح کشت و پرورش آزمایشی این سه نوع جلبک اجرا شده و از ۲ گونه سارگاسوم و گراسیلاریا نتایج خوبی به دست آمده است.

سرطاوی ادامه داد: اکنون از این جلبک‌ها برای تهیه کود گیاهی، غذای شتر مرغ و ماهی و تولید آگار که در آزمایشگاه برای تهیه محیط کشت و درمان برخی بیماری‌ها مانند دیابت و زخم معده کاربرد دارد، استفاده می ‌شود.

این کارشناس گفت: در استان بوشهر به اندازه کافی جلبک داریم اما به علت نبود سرمایه گذار و مشکلات فرآوری هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم.

سرطاوی بیان کرد: هر کیلو آگار در خارج از کشور ۱۵ میلیون ریال قیمت دارد و اگر ما بتوانیم این ماده را از جلبک‌های استان تهیه کنیم، می توانیم بازار خوبی برای آن داشته باشیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تهیه نقشه های پراکنش گیاهان دارویی ۲۷ استان کشور

سیلاب های اخیر چه تاثیری بر اروند رود داشت؟

فردا آغاز می شود: پنجمین گشت کاوشگر خلیج فارس در آبهای جنوب کشور

مرحله دوم برنامه جامع پایش آبهای ساحلی دریاهای ایران آغاز شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها