جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

خلاصی بیماران قلبی از جراحی تعویض باتری با ضربان‌ساز بی‌سیم محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20441
سه شنبه، ۱۶ خرداد، ۱۳۹۶ | 13:54

خلاصی بیماران قلبی از جراحی تعویض باتری با ضربان‌ساز بی‌سیم محققان ایرانی

دو محقق ایرانی دانشگاه رایس و موسسه قلب تگزاس موفق به ساخت ضربان‌ساز بی‌ سیمی شدند که محدودیت ضربان سازهای موجود را نداشته و با کاشت مستقیم در قلب در هر دو بطن کارایی دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این ضربان ساز بی نیاز از باتری که انرژی مورد نیاز خود را از طریق سیگنال های رادیویی گسیل شده از دستگاهی در خارج بدن تامین می کند بر خلاف ضربان سازهای باتری دار رایج که باید با فاصله از قلب در جایی قابل دسترس برای جراحی دوره ای و تعویض باتری کاشته شوند، مستقیما در قلب تعبیه می شود و بیمار را از دردسر جراحی های متعدد رها می کند.

دکتر آیدین باباخانی، استاد مهندسی برق دانشگاه رایس و دکتر مهدی رضوی، پژوهشگر موسسه قلب تگزاس و استادیار کالج پزشکی بایلور می‌گویند این ضربان ساز که کوچک‌تر از یک سکه است با حذف تمامی سیم ها و باتری بسیاری از دردسرها و مخاطرات ضربه سازهای معمول را ندارد.

این ضربان ساز که نمونه اولیه آن در سمپوزیوم بین‌المللی ریزموج در آمریکا عرضه شده به ریزتراشه‌ای چهار میلی‌متری شامل خازن و سوئیچ، یک آنتن گیرنده، یک یکسوساز (Rectifier) برای تبدیل جریان متناوب و واحد مدیریت برق مجهز است که می‌تواند فرکانس سیگنال ضربانی‌ تولیدشده توسط ضربان‌ساز را با افزایش یا کاهش انرژی تابیده به آنتن گیرنده تنظیم کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محققان پژوهشگاه رویان در ساخت بیوراکتور زیست تقلید در مهندسی بافت قلب

دستاورد محققان ایرانی در بهبود چاپگرهای سه بعدی بتنی صنعت ساختمان

در دانشگاه تبریز محقق شد: پیش بینی حملات قلبی با ساخت نانوحسگر زیستی مبتنی بر نقاط کوانتومی

تولید سلول های قلبی قویتر با تکنیک ابداعی دانشمند ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها