شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

جایزه ۷۰ میلیون تومانی برای برنده چالش ساخت «نانوحسگر باکتری مرگبار بوتولونیوم»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20417
سه شنبه، ۱۶ خرداد، ۱۳۹۶ | 12:11

جایزه ۷۰ میلیون تومانی برای برنده چالش ساخت «نانوحسگر باکتری مرگبار بوتولونیوم»

با پایان یافتن مرحله اول از نخستین چالش فناوری نانو با عنوان ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی و آغاز فرآیند ساخت نمونه آزمایشگاهی در آن، دومین چالش فناوری نانو با جایزه نفیس ۷۰ میلیون تومانی نیز از سوی کارگروه توسعه فناوری ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و  فناوری ریاست جمهوری کلید خورد.

به گزارش دیده بان علم ایران موضوع محوری این چالش «طراحی و ساخت زیست حسگر تشخیص باکتری بوتولونیوم کلستردیوم و یا سم بوتولونیوم بر پایه نوارهای کاغذی فعال زیستی» است که قابلیت تشخیص این سم را در مقیاس پایین و با چشم غیر مسلح داشته باشد.

روش‌های جاری تشخیص عوامل میکروبی و باکتریایی که در حال حاضر در آزمایشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب بسیار پرهزینه و وقت‌گیر هستند. این در حالی است که تشخیص سریع و به هنگام این عوامل نقش بسیار مهمی در درمان آن‌ها ایفا می‌کند.

به نظر می‌رسد نانوحسگرهای زیستی تشخیص‌دهنده عوامل میکروبی و بیماری‌زا بتوانند به کاهش هزینه و زمان و افزایش اثربخشی کنترل، پیشگیری و درمان بیماری‌های میکروبی کمک کنند. در این میان باکتری بوتولونیوم از جمله انواع عوامل باکتریایی است که در صورت ورود به بدن انسان و عدم درمان طی ۲۴ ساعت،‌ منجر به مرگ خواهد شد.

این عامل باکتریایی همچنین در تهدیدهای زیستی نیز به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد دارد تا با  اتکا به دانش و تخصص دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های خلاق و نوآور و سایر پژوهشگران، فناوران و مخترعان کشورمان، فناوری تولید نانوحسگرزیستی تشخیص‌دهنده این عامل باکترایی را بومی‌سازی کند.


بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، چالش پیش‌رو طی سه مرحله برگزار و از ۱۰ خردادماه فرآیند ثبت‌نام مرحله اول آن آغاز شد. محققان دانشگاهی، فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان علاقه‌مند به شرکت در این چالش تا تاریخ دهم تیرماه فرصت دارند تا طرح مفهومی خود را از طریق پایگاه اینترنتی چالش، به دبیرخانه چالش ارسال کنند.


به شرکت‌کنندگانی که در این مرحله برگزیده شوند تا سقف ۱۰ میلیون تومان گرنت برای استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی نانو (تجهیزات FABRICATION یا آنالیز) و یا خرید مواد و لوازم آزمایشگاهی مورد نیاز اعطا خواهد شد.


همچنین در مرحله آتی برگزیدگانی که بتوانند نمونه آزمایشگاهی از طرح خود ارائه کنند، ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی به همراه ۵۰ میلیون ریال گرنت تعلق خواهد گرفت. برنده نهایی چالش نیز از جایزه نفیس ۷۰ میلیون تومانی و تسهیلات حمایتی تجاری‌سازی برای توسعه محصول نهایی خود بهره‌مند می‌شود.


چالش طراحی و ساخت زیست حسگر تشخیص باکتری بوتولونیوم کلستردیوم و یا سم بوتولونیوم بر پایه نوارهای کاغذی فعال زیستی به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تشخیص به موقع آلزایمر با زیست حسگر ایرانی

اندازه‌گیری دقیق انسولین خون بدون آماده‌سازی نمونه با بیوحسگر محققان دانشگاهی

ساخت نانوالیاف بیوسرامیکی قابل کاشت در استخوان توسط محققان ایرانی

اعطای جایزه به نوآورانه‌ترین نانوحسگرهای تشخیص آنی پزشکی/مهلت ارائه طرح‌ها تا ۲۳ اردیبهشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها