سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

ابداع سلول خورشیدی با ساختار جدید در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20369
سه شنبه، ۱۶ خرداد، ۱۳۹۶ | 11:21

ابداع سلول خورشیدی با ساختار جدید در کشور

پژوهشگر پسا دکترای مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات برای اولین بار موفق به ساخت یک سلول خورشیدی با ساختار جدید (هسته-پوسته) شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر الهه اکبرنژاد، دانش‌آموخته و پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات در ارتباط با طرح خود گفت: با توجه به آلایندگی و رو به اتمام بودن سوخت های فسیلی و پیشرفت تکنولوژی ، طبیعتاً نیاز روزافزون بشر به انرژی و منابع جایگزین انرژی‌های فسیلی بیش از پیش احساس می شود. دراین راستا انرژی خورشیدی بعنوان یکی از انرژی های تجدیدپذیر آنهم در شرایط اقلیم ایران می تواند جایگزین مناسبی برای سوختهای فسیلی باشد.

وی با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه پیشرفته سلول های خورشیدی مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات گفت: فعالیت تحقیقاتی خود را در این آزمایشگاه و از سال ۱۳۹۱ بر روی سلولهای خورشیدی بعنوان دانشجوی دکترا آغاز کردم که ثمره آن ساخت چندین سلول خورشیدی لایه نازک با پیوند ناهمگون CdTe/CdS و رنگدانه ای با بازده های معقول و مناسب بوده است.

اکبرنژاد با بیان اینکه در دوران پسا دکترا تحقیق و ساخت سلول خورشیدی نانو ساختاری (Core-Shell) را آغاز کردم ، افزود: این سلول خورشیدی با ساختار جدید، از لایه نشانی کوانتوم دات های کادمیوم تلوراید (CdTe) که نیمه هادی نوع p است بر روی نانومیله های اکسید روی (ZnO) که نیمه هادی نوع n است شکل گرفت و برای اتصال جلویی آن از لایه اکسید رسانای شفاف FTO و برای اتصال پشتی آن از نقره استفاده شد تصویر میکروسکوپ الکترونی روبشی (FESEM) این ساختار در زیر آورده شده است.

به گفته وی، در این سلول خورشیدی نانومیله های اکسید روی بعنوان هسته و کوانتوم دات های کادمیوم تلوراید بعنوان پوسته عمل می کنند و پیوند ناهمگون (p-n) این سلول را می سازند. این سلول خورشیدی با بازده حدود ۵ درصد و برای اولین بار ساخته شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به کم هزینه بودن پروسه ساخت و مواد مصرفی در ساخت این نوع سلول خورشیدی و بازده معقول و مناسب آن، این سلول می تواند پاسخگوی نیاز جامعه به انرژی باشد. این سلول خورشیدی قابلیت تولید در مقیاس انبوه را دارد.

 انتهای پیام

مطالب مرتبط

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

بهبود عملکرد جسمانی ورزشکاران با طراحی دستگاه دروازه‌های هوشمند

ساخت دستکش لرزش گیر برای مبتلایان پارکینسون در کشور

ساخت دستگاه فورس اسپینینگ با قابلیت تولید نانو الیاف در زمان کم و حجم بسیار بالا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها