پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

سرپرست ISC : ایران در خط مقدم رشد کمی تولید علم دنیا قرار دارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20242
شنبه، ۱۳ خرداد، ۱۳۹۶ | 09:45

سرپرست ISC : ایران در خط مقدم رشد کمی تولید علم دنیا قرار دارد

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این که رشد کمیت تولید علم کشور به ۱۸درصد رسیده است، جمهوری اسلامی ایران را در خط مقدم این رشد معرفی کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمدجواد دهقانی افزود: بررسی اطلاعات مستخرج از پایگاه وب آو ساینس نشان می دهد که کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴۵ هزار و ۱۸۳ مورد افزایش یافته است.

به گفته وی، در سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد مدارک نمایه شده کشور در این پایگاه ۳۸ هزار و ۲۸۲ مورد بود. با این احتساب رشد تولید علم کشور در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵ میلادی به ۱۸درصد و در واقع بالاترین میزان رشد در پنج سال اخیر رسیده  و در مقایسه با ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا رتبه نخست رشد علمی دنیا همچنان در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۳ از نظر رشد کمی علم، جایگاه آخر درمیان ۲۵ کشور برتر را داشت.

دهقانی یادآور شد: اطلاعات سال ۲۰۱۷ هنوز کامل نشده است.

وی اظهار داشت: بعد از جمهوری اسلامی ایران، کشورهای روسیه، لهستان، هند، چین و ترکیه به ترتیب بیشترین میزان رشد کمی علم را داشته اند. این کشورها به ترتیب بین ۵ تا ۱۵ درصد رشد کمیت تولید علم داشته اند.

پسرپرست پایگا استنادی علوم جهان اسلام افزود: پایگاه استنادی وب آو ساینس معتبرترین مجلات علمی دنیا را نمایه‌سازی می‌کند. هر چند کمیت تولید علمی که از ایران در سطح بین المللی منتشر می شود بیش از آن چیزی است که در پایگاه آی.اس.آی نمایه سازی شده است، اما باید خاطر نشان ساخت که این بخش از تولید علم کشور در برجسته ترین نشریات علمی دنیا منتشر شده اند.

 

تعداد مدارک ثبت شده یا کمیت تولید علم در ISI ( 12/3/96)
میزان رشد ۲۰۱۵تعداد مدارک در ۲۰۱۶ تعداد مدارک در نام کشور
۱۸ درصد ۳۸۲۸۲ ۴۵۱۸۳ ایران
۱۵٫۱ درصد ۵۲۷۰۱ ۶۰۶۸۴ روسیه
۸٫۳ درصد ۳۹۲۹۳ ۴۲۵۴۶ لهستان
۸٫۰ درصد ۱۰۵۲۲۹ ۱۱۳۶۲۹ هند
۶٫۴درصد ۳۹۰۱۱۹ ۴۱۵۱۱۳ چین
۶٫۰درصد ۴۴۱۶۳ ۴۶۸۰۹ ترکیه
۵٫۱درصد ۲۳۳۷۲ ۲۴۵۶۳ اسکاتلند
۴٫۸درصد ۹۱۹۷۸ ۹۶۴۲۳ استرالیا
۴٫۶درصد ۳۷۲۶۶ ۳۸۹۹۸ سوئد
۴٫۲درصد ۲۳۸۲۳ ۲۴۸۱۷ اتریش
۳٫۸درصد ۶۲۷۳۹ ۶۵۱۴۲ برزیل
۳٫۸درصد ۲۵۶۳۲ ۲۶۶۱۳ دانمارک
۳٫۲درصد ۱۶۷۳۹۲ ۱۷۲۸۱۹ انگلستان
۲٫۶درصد ۴۲۹۶۱ ۴۴۰۸۵ سوئیس
۲٫۲درصد ۵۶۷۶۵ ۵۸۰۴۱ هلند
۱٫۷درصد ۱۵۸۹۲۳ ۱۶۱۵۶۹ آلمان
۰٫۸درصد ۶۵۰۳۲۶ ۶۵۵۲۰۹ آمریکا
۰٫۶درصد ۱۰۶۵۲۵ ۱۰۷۱۸۵ ایتالیا
۰٫۵درصد ۸۹۳۶۲ ۸۹۸۲۶ اسپانیا
۰٫۴درصد ۳۲۳۳۵ ۳۲۴۵۳ بلژیک
۰٫۲درصد ۱۱۳۶۲۴ ۱۱۳۸۳۳ ژاپن
۰٫۲درصد ۱۰۲۷۴۹ ۱۰۲۹۱۶ کانادا
۰٫۲ درصد ۷۵۶۱۵ ۷۵۴۶۱ کره جنوبی
۰٫۳ درصد ۱۰۹۷۱۱ ۱۰۹۳۸۵ فرانسه
۲٫۹ درصد ۳۶۶۹۶ ۳۵۶۱۵ تایوان

به گقته دهقانی سه کشور کره جنوبی، فرانسه و تایوان از رشد منفی کمیت تولید علم برخوردار بوده اند. آنها به ترتیب بین منفی ۰.۲درصد تا منفی ۲.۹ درصد رشد منفی داشته اند.

وی گفت: سهم جمهوری اسلامی ایران از کمیت تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱٫۷۲ درصد رسیده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ میلادی سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا ۱٫۴۹درصد بوده است.

سرپرست ISC ادامه داد: در حال حاضر آمریکا حدود یک چهارم کمیت علم دنیا را تولید می کند. بعد از این کشور، چین قرار دارد. سهم چین از کل کمیت علم دنیا حدود ۱۶ درصد است. انگلستان، آلمان، ژاپن، هند، فرانسه، ایتالیا، کانادا و استرالیا کشورهایی هستند که به ترتیب بیشترین کمیت علم دنیا را تولید می کنند. آنها بین ۴ تا ۷ درصد کمیت تولید علم دنیا را تولید می کنند. بعد از ایران کشورهای سوئیس، لهستان، سوئد، تایوان، بلژیک، دانمارک، اتریش و اسکاتلند قرار دارند.

وی افزود: هر چند افزایش کمیت تولید علم یکی از عوامل مهم در رشد علمی کشور است، اما به خودی خود باعث توسعه علمی کشور نمی شود. این مسئله به خوبی در سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری تبیین شده است. مرجعیت علم و فناوری در سطح بین المللی اولین بند از این سند است و مرجعیت علمی زمانی حاصل می شود که از علم تولید شده مورد بهره برداری قرار گیرد. نیمی از تولیدات علم دنیا تنها ۷ درصد از کل میزان استنادهای آن را دریافت می کنند و استناد به مفهوم استفاده است. بنابراین در کنار توجه به رشد کمیت تولید علم  باید به سایر عوامل مهم در توسعه علمی کشور از جمله اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده، کیفیت تحقیقات و دیپلماسی علمی معطوف شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش ارزیابی اثرگذاری اقتصادی و فنّاورانه بروندادهای علمی ایران/ ایران از لحاظ«سهم مقالات کاربردی از کل مقالات»در رتبه پنجم کشورهای اسلامی

رتبه چهارم ایران در منطقه در شاخص «اچ»/ جایگاه جهانی هفدهم ایران در انتشار مقالات داغ

ایران در رتبه چهارم تولید مقالات نانو دنیا/اختصاص یک پنجم کل مقالات ایران به نانو، منطقی است؟

فراز و فرود یک استعفای تاریخی در تحقیقات نظام سلامت ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها