پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان افتتاح شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20199
چهارشنبه، ۱۰ خرداد، ۱۳۹۶ | 11:55

بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان افتتاح شد

بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان در چین و با ظرفیت ۴۰ مگاوات راه‌اندازی شده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در مناطق پرجمعیت معمولا قیمت زمین گران است اما اگر این مناطق در نزدیکی آب قرار داشته باشند می‌تواند استفاده از نیروگاه شناور خورشیدی در آنها کار آمد باشد. از طرفی قرار گرفتن پنل‌های خورشیدی روی آب می‌تواند به روند خنک شدن پنل‌ها و افزایش راندمان تولید برق کمک کند.

بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان که در چین راه‌اندازی شده است، از نوع نیروگاه فوتوولتائیک است.

اثر فوتوولتائیک به معنی تولید شدن ولتاژ یا جریان الکتریکی متناظر با آن در ماده به دلیل در معرض نور قرار گرفتن است. این روش هم‌اکنون در جهان یکی از مرسوم‌ترین روش‌های تولید برق است.

سلول خورشیدی یا سلول فتوولتائیک یک قطعه الکترونیکی است که درصدی از انرژی نور خورشید را، مستقیماً توسط اثر فوتوولتائیک به الکتریسیته تبدیل می‌کند.

سیستم‌های فوتوولتائیک ثابت که امکان رهگیری نور خورشید را ندارد باید در جهت مناسبی نصب شوند که بیشترین مدت روز و بیشترین مدت سال از نور مستقیم خورشید بهره‌مند شوند. قرار گرفتن این سلول‌ها روی آب یکی از روش‌هایی است که می‌تواند تامین‌کننده چنین شرایطی باشد.

نیروگاه خورشیدی شناوری چین در محلی تأسیس شده است که پیش از این یک معدن زغال‌سنگ بوده و اکنون زیر آب رفته است. نیروگاه مورد نظر در بالای سطح آب به صورت شناور قرار دارد.

پس از این طرح چینی می‌خواهند نیروگاهی به وسعت ۲۶۰۰ هکتار تاسیس کنند این نیروگاه در صورت اتمام، بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان خواهد شد . چین هم‌اکنون یکی از متهمان اصلی گرمایش زمین است. در این کشور برای تولید برق از ذغال سنگ استفاده می‌شود که بسیار آلوده کننده است . چینی‌ها قصد دارند روش‌های تولید برق خورشیدی را جایگزین استفاده از ذغال سنگ کنند . البته تا آن روز چین فاصله زیادی دارد چراکه نیروگاه ۴۰ مگاواتی جدید آنها، تنها توان تامین برق یک شهر کوچک در چین را دارد.

هم‌اکنون استفاده از انرژی خورشید برای تامین برق در جهان در حال افزایش است . در کنار نیروگاه‌های فوتوولتائیک استفاده از نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی هم یکی از روش‌های آینده‌دار است. برخلاف تصور رایج که بهترین روش را در زمینه تولید برق خورشیدی پنل‌های تولید کننده الکتریسته می‌داند، موثر‌ترین راه استفاده از آینه است.

آینه مقعر می‌تواند نور را در نقطه‌ای متمرکز کند که این عامل سبب تولید درجه حرارت بالا می‌شود. هم‌اکنون چندین روش برای به کارگیری از این روش قدیمی‌ برای تولید حرارت از نور خورشید در حال استفاده است.

در یکی از موثر‌ترین روش‌ها که در مراکش و ایالت کالیفرنیا آمریکا هم از آن استفاده شده از میان آینه‌های مقعر (آینه‌های سهموی شکل) لوله‌هایی رد شده است که در آن نمک مذاب جریان دارد. تمرکز نور خورشید توسط آینه‌های مقعر روی این لوله‌ها، دمای نمک مذاب را تا ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد بالا می‌برد. این نمک مذاب پس از جذب انرژی و رسیدن به این دما در مجاورت لوله‌های آب قرار می‌گیرد. آب توسط حرارت نمک مذاب بخار می‌شود و بخار آب هم توربین‌های بخار را می‌چرخاند که در نهایت انرژی این توربین‌ها، ژنراتور‌های برق را برای تولید الکتریسته به حرکت در می‌آورد.

البته بخشی از این نمک مذاب با دمای بالا در مخازن بزرگی ذخیره می‌شود تا در هنگام شب و نبود نور خورشید لوله‌های آب را گرم و تولید بخار کند.

ایران هم در حال حاضر پتانسیل بالایی برای تولید برق خورشیدی دارد . هم‌اکنون جنوب ایران در هر متر مربع توان دریافت شش کیلووات انرژی خورشیدی را در هر ساعت دارد و در باقی نقاط ایران این میزان پنج کیلووات است. بیشتری میزان قدرت جذب انرژی خورشید هم متعلق به جنوب عربستان سعودی با عدد هفت کیلووات ساعت در هر مترمربع است.

گفتنی است که وزارت نیروی ایران اعلام کرده است که ایران تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۷۵۰۰ مگاوات برق از انرژی خورشیدی تولید خواهد کرد. این میزان بیش از هفت برابر برق تولیدی از نیروگاه اتمی‌ بوشهر است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی: ایران می‌تواند بهترین شریک فناوری چین در منطقه باشد

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: توسعه همکاری‌های فناورانه بر بستر جاده ابریشم

در مقاله مشترک محققان ایرانی و سوییسی در نیچر ارائه شد: حل معمای پدیده غیرمعمول نسل جدید سلول های خورشیدی

شبکه «سلول خورشیدی نانو» ایران راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها