جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

صرفه‌جویی ارزی سالانه ۲۰۰ هزار دلاری با بومی‌سازی دستگاه‌ توانسنجی لیزری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20169
چهارشنبه، ۱۰ خرداد، ۱۳۹۶ | 12:49

صرفه‌جویی ارزی سالانه ۲۰۰ هزار دلاری با بومی‌سازی دستگاه‌ توانسنجی لیزری

با طراحی و ساخت دستگاه توان‌سنج نیمه‌هادی برای عموم کاربردهای توان‌سنجی لیزری سالانه بیش از ۲۰۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی در صنعت لیزر را بدنبال خواهد داشت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران امیرحسین شهبازی، مدیرعامل شرکت سازنده، توان‌سنجی لیزری را یکی از نیازهای آزمایشگاه‌های اپتیک، دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز صنعتی و پزشکی خواند و گفت: اندازه‌گیری توان خروجی منابع نوری و لیزری از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین منظور با طراحی و ساخت دستگاه توان‌سنج نیمه‌هادی در بخش لیزر توانستیم توان اپتیکی منابع لیزری را اندازه بگیریم که با این اقدام سالانه بیش از ۲۰۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی در کشور رقم خواهد خورد.

شهبازی با بیان این که دستگاه‌های توان‌سنج در سطح گسترده‌ای از سنجش توان تابشی و طیف نشری کاربرد دارند بیان کرد: این ابزارها تابش پرتوها را روی قطعه‌ای نیمه‌هادی از جنس سیلیکون اندازه‌گیری می‌کنند. در این سیستم‌ها، شدت تابشی متناسب با شدت جریان عبوری از قطعه مزبور است.

وی با اشاره به‌ لزوم کالیبراسیون تجهیزات لیزری صنعتی و تجهیزات لیزری نظامی افزود: به‌عنوان نمونه، توان اپتیکی لیزرهای استفاده‌شده در مصارف پزشکی، بسیار حساس بوده و اگر عملکرد دستگاه از بازه مربوطه خارج شود، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر جای بگذارد. همچنین در کاربردهای آزمایشگاهی و پژوهشی لیزر، همواره لازم است توان خروجی منابع لیزری مورد بررسی قرار گیرد.

شهبازی با اشاره به توجه دانشمندان به توسعه به‌کارگیری لیزر و وسعت کاربردهای آن در بخش‌های مختلف بیان کرد: با توجه به نقش روزافزون منابع لیزری در کاربردهایی همچون لیزر درمانی، صنایع برش‌کاری و جوش‌کاری و صنایع نظامی لازم است توجه ویژه‌ای به تولید و کالیبراسیون ابزارهای اندازه‌گیری نمود تا در کنترل فعالیت‌های مربوطه دقت بالاتری حاصل شود.

این فعال حوزه فناوری بیان کرد: از طرفی این‌گونه ابزارها به دلیل کاربرد بخصوصشان از چشم بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده داخلی دورمانده است و جامعه علمی را با خلاء جدی مواجه کرده است. این امر باعث تحمیل هزینه‌های سنگین جهت واردات شده است درحالی‌که پتانسیل و امکان بومی‌سازی این تجهیزات در داخل کشور وجود دارد.

تنظیم دستگاه جهت کار در طول‌موج‌های ۱۹۰ الی ۱۱۰۰ نانومتر، آشکار‌سازی جریان تاریک فتودیود، امکان تنظیم برای یک منبع نوری خاص (در محدوده طول‌موج ذکرشده) (طبق سفارش) و همچنین اندازه‌گیری توان منابع نوری همدوس و توان منابع نوری پیوسته ازجمله قابلیت‌های این دستگاه است که می‌توان به آن اشاره کرد.

کاربردهای دستگاه توان‌سنج نیمه‌هادی

بررسی توان پرتو فرودی و کیفیت‌سنجی منابع نوری، تأثیر تغییرات محیطی بر عملکرد منابع لیزری، بررسی تغییرات توانی پرتو هنگام عبور از محیط‌های (شفاف) مختلف، کیفیت سنجی تیغه‌ها و عدسی‌های اپتیکی و نیز محاسبه شدت پرتو بازتابی عبوری از سطوح مختلف از کاربردهای شاخص دستگاه توان‌سنج نیمه‌هادی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت نمایه‌سنج تاثیر تغییرات محیطی بر منابع لیزری

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها