جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ایران، فعلا از خیر فرستادن فضانورد به مدار گذشت/ سازمان فضایی در پی تکمیل ماهواره‌های ناتمام

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20123
سه شنبه، ۹ خرداد، ۱۳۹۶ | 15:51

ایران، فعلا از خیر فرستادن فضانورد به مدار گذشت/ سازمان فضایی در پی تکمیل ماهواره‌های ناتمام

معاون سازمان فضایی ایران با تاکید بر این که در اختصاص بودجه به پروژه ها در کشور اولویت ها باید در نظر گرفته شود، گفت: در حال حاضر مصوبات شورای انقلاب فرهنگی در زمینه ارسال انسان به فضا به سمت دستاوردهای تکنولوژی در این پروژه تغییر یافته است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر صدر در عین حال گفت: فرستادن انسان به مدار به عنوان یکی از پروژه های شورا که بودجه قابل ملاحظه ای هم می طلبد در پژوهشگاه هوافضا به عنوان متولی آن دنبال و در صورت تخصیص منابع مالی اجرا خواهد شد.

وی با تاکید بر این که سازمان سعی دارد پروژه هایی را که در گذشته به دلیل مسایل مدیریتی به نتیجه نرسیده اند به اتمام برساند، افزود: ماهواره پارس ۱ با این هدف پایه ریزی شد و فاز دوم آن در شهریور ماه سال جاری از طریق کنسرسیومی توانمند اجرا خواهد شد.

به گفته وی از جمله پروژه های ملی در راستای اهداف ۱۴۰۰ پروژه پارس ۱ و در ادامه پارس ۲و ۳ هستند که می توانند نیازهای ماهواره ای کشور را از طریق ماهواره داخلی در باند KU تامین کنند.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد قرارداد ماهواره ناهید۱ گفت: این ماهواره در شش ماه نخست سال جاری آماده پرتاب خواهد شد که در ادامه روند تولید آن، قرارداد ماهواره ناهید ۲ با پژوهشگاه فضایی ایران بسته شده است.

دکتر صدر همچنین از انعقاد قرارداد ماهواره ظفر با دانشگاه علم و صنعت ایران خبر داد و گفت: این ماهواره که کار آن در گذشته شروع و به دلیل مسایل مدیریتی به مجموعه دیگری سپرده شده بود، در حال پیشرفت است و تا سال ۱۴۰۰ نتایج آن را به صورت عملیاتی مورد بهره برداری قرار خواهیم داد.

وی با بیان این که از هر ۱۰ پروژه توانمندساز شاید یکی منتهی به پرتاب شود اظهار داشت: در حال حاضر ماهواره دوستی دانشگاه شریف در نوبت پرتاب قرار دارد. همچنین، ماهواره پیام امیرکبیر هم در سه ماهه نخست سال جاری آماده پرتاب خواهد شد. ماهواره ناهید ۱ هم که قراردادش با پژوهشگاه فضایی منعقد شده است، در شش ماهه نخست سال جاری آماده پرتاب می شود.

وی در عین حال با بیان این که پرتاب ماهواره  هم موجب غرور ملی شده و هم عکس العمل بین المللی به همراه دارد، افزود: هدف ما پرتاب ماهواره نیست بلکه تست تکنولوژی ها و قابلیت اطمینان از آن است که بتوان در ماهواره های بعدی به کار گرفت.

دکتر صدر ادامه داد: در پروژه ماهواره مخابراتی دقت تنظیم دوربین، جهت عکسبرداری و پایداری دوربین هر مرحله نسبت به مرحله قبل بیشتر می شود و به بیان دیگر در هر پرتاب صدها ریز تکنولوژی تست خواهد شد هر چند در ظاهر یک پرتاب به نظر می رسد اما در حقیقت چندین هدف در هر پرتاب پیگیری می شود تا در پروژه های بعدی دستاوردهای آن مورد استفاده قرار گیرد.

وی پروژه ماهواره ای پارس ۲ را بر این اساس دانست و گفت: پارس ۲ با دقت نشانه روی بالا و فاصله بیشتر که پوشش بیشتری را در برگرفته و به افزایش دقت و مدار ماهواره تا ارتفاع ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتری زمین نیز منجر خواهد شد، انجام می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

شورای عالی فضایی پس از یک سال تشکیل جلسه می دهد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها