جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ایران و کشورهای همسایه در عصر دایناسورها، موضوع یک کنگره بین‌المللی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20119
چهارشنبه، ۱۰ خرداد، ۱۳۹۶ | 11:59

ایران و کشورهای همسایه در عصر دایناسورها، موضوع یک کنگره بین‌المللی

نخستین کنگره بین‌المللی ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار ۱۲ و ۱۳ مهرماه ۹۶ در مشهد برگزار می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، ایران به عنوان بخشی از کمربند چین خورده آلپ هیمالیا در بردارنده اطلاعات ارزشمندی از تاریخ زمین شناسی زمین کره است که واکاوی هر یک از آنها ما را به کشف اسرار نهفته در واحدهای مختلف سنگ چینه ای، ماگماتیکی و دگرگونی چرخه های متعدد رسوبگذاری و بازشناسی نبودهای جای گرفته در سیر تاریخچه تحولات زمین شناسی دارای اهمیت و دقت بیشتر است.
در این میان دوره زمانی ژوراسیک به سبب اهمیت فرآیندهای ژئودینامیکی حاکم بر کره زمین، اشتقاق قاره ها و پدیدار شدن زون های فشارشی و کششی در جای جای خشکی ها و دریاها و صد البته در این کمربند چین خورده که موزائیکی از قطعات لیتوسفری مختلف است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و خواهد بود.

ژوراسیک که نام خود را از کوه‌های ژورا در آلپ گرفته از دوره‌های زمین‌شناسی در دوران میانه‌زیستی (مزوزوئیک) است که طول زمانی آن به ۱۹۹٫۶-۱۴۵٫۵ میلیون سال پیش برمی‌گردد و به سه دوره ژوراسیک پسین، میانی و پیشین تقسیم می‌شود. اولین پرندگان در این دوره بوجود آمدند. همچنین مهره‌داران نیز مانند ماهی و دایناسور و… در این دوره فراوان بودند. اولین قورباغه مانند قورباغه‌های امروزی در این دوره ظهور کرد و وجود این میزان تنوع زیستی نشان از هوای معتدل این دوره‌ است. از لحاظ جغرافیایی نیز این دوره تغییر چندانی نسبت به دوره قبل از خود نکرد.

عصر ژوراسیک،دوران تغییرات اقلیمی و دورانی همراه با دو نیم شدن ابرقاره پانگیا و پیدایش دریاهای کم عمق است. به دلیل عدم پوشش های یخی در قطب آب و هوای دوران ژوراسیک در مقایسه با دوره های قبل گرم تر و بارش باران نیز اندکی بیشتر بوده است بنابراین بیابان ها رفته رفته کوچک تر و جنگل ها متراکم تر شدند. این تغییرات اقلیمی برای دایناسور ها بسیار مناسب بود و تنوع گونه های مختلف این جانوران در پی داشت امّا نسل خزندگان شبه پستاندار منغرض شد و پستان دارانی نیز که از تکامل آن ها به وجود آمده بودند تا ۱۴۰ ملیون سال بعد کم شمار باقی ماندند.

برگزاری نخستین کنگره ژوراسیک ایران و کشورهای همسایه فرصتی مناسب برای واکاوی بررسی های انجام شده و اتخاذ تصمیم های لازم در تکمیل اطلاعات مورد نیاز استتا در قالب سندی ارزشمند نقشه راه آینده پژوهشگران علاقمند به تحقیق در این حوزه قرار گیرد.

در راستای برگزاری هر چه بهتر این کنگره، دکتر طاهری،مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال‌شرق و دبیر اجرایی نخستین کنگره ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار با ارباب خالص، مشاور وزیر امور خارجه و رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شمال و شرق کشور طی نشستی در محل نمایندگی موضوع اطلاع‌رسانی و همکاری نمایندگی‌های وزارت خارجه در کشورهای همجوار را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دکتر طاهری در این نشست گزارشی از روند برگزاری این کنگره و مجوزهای لازم و همچنین سطح شرکت‌کنندگان و مدعوان ارائه و بر اهمیت تبادل اطلاعات علمی در حوزه علوم‌زمین و به‌خصوص دوره ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار تاکید کرد.

 در ادامه جلسه، ارباب خالص، مشاور وزیر امورخارجه و رئیس نمایندگی در شمال و شرق کشور نیز با بیان این‌که به طور یقین مشهد ظرفیت‌های لازم جهت برگزاری چنین نشست‌هایی را دارد، گفت: برگزاری جشنواره‌ها و همکاری با مجامع علمی و دانشگاهی و تبادل علم و پروژه‌های تحقیقاتی با همسایگان را در بهره‌وری بیشتر از ظرفیت نهفته استان موثر دانست و استفاده بیشتر از این ظرفیت در راستای سرمایه‌گذاری در استان و بالا بردن توان علمی محققان را یادآور شد.

ارباب خالص، همچنین آمادگی نمایندگی‌های وزارت خارجه در کشورهای همجوار را جهت اطلاع‌رسانی و تسهیل شرکت‌کنندگان در این کنگره اعلام کرد.

در این جلسه صادقی معاون نمایندگی و قبادی کارشناس کشورهای مشترک‌المنافع همچنین دکتر عجم کارشناس کشور پاکستان و علیپور کارشناس کشورهای افغانستان و تاجیکستان به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص برگزاری این کنگره پرداختند و نظرات موثری را ارائه دادند.

در پایان جلسه مقرر شد مکاتبات لازم در این خصوص انجام و با استفاده از نظرات ارائه شده تصمیمات لازم در کمیته اجرایی این کنگره اتخاذ شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معرفی و کشف بیش از ۲۰۰ نمونه کانی سنگین و ۲۰۰ نمونه مینرالیزه گرانبها در پهنه اکتشافی گناباد/ انجام سیستماتیک‌ترین مطالعات در پهنه‌های اکتشافی کشور

ملک زاده اعلام کرد: مرگ قابل پیشگیری ۹۰ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال در یک سال

نخستین سامانه جامع مستندات علوم زمین رونمایی شد

نخستین مرکز جهانی گوهرسنگها در کشور راه‌اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها