سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

طراحی نظام سطح‌بندی نشریات علمی کشور در ISC

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2009
سه شنبه، ۱ تیر، ۱۳۹۵ | 07:29

طراحی نظام سطح‌بندی نشریات علمی کشور در ISC

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نظام سطح‌بندی نشریات علمی را با هدف ارزیابی نشریات علمی کشور مبتنی بر شاخص کیفی و همچنین تسهیل فرایند ارزیابی، طراحی و در وبگاه qj.isc.gov.ir بارگذاری کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این نظام، نشریات بر حسب میزان استفاده از آنها یا به عبارت دیگر میزان استنادهای صورت گرفته به مقالاتشان در چهار چارک طبقه بندی شدند. این چارک ها بیانگر میزان اثرگذاری علمی نشریات هستند.

بدین ترتیب نشریات چارک اول (Q1) موثرترین نشریات کشور را تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است هر چند نشریات چارک چهارم (Q4) نسبت به سایر چارک‌ها از رتبه اثرگذاری پایین‌تری برخوردارند، اما این گروه از نشریات نسبت به نشریات فاقد ضریب تاثیر از اثربخشی بالاتری برخوردار بوده‌اند.

نظام سطح‌بندی نشریات شامل اطلاعات نشریات فارسی، عربی و انگلیسی دارای ضریب تأثیر است. در این نظام، نشریات از نظر موضوعی در حوزه‌های علوم انسانی، علوم پایه، علوم پزشکی، علوم دامپزشکی، علوم کشاورزی، فنی و مهندسی، منابع طبیعی، هنر و معماری قرار داده شده‌اند.

دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور که قبلا به گزارش‌های استنادی نشریات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) دسترسی داشته‌اند، برای استفاده از نظام سطح بندی نشریات هیچ مشکلی ندارند، زیرا دسترسی به صورت خودکار برای آن‌ها تعریف شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سهم زنان از فهرست محققان پراستناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر تنها ۱۴ درصد است

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام تشکیل شد

رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران بر اساس شاخص «هرش» اعلام شد + فهرست کامل

سامانه «نظام ایده‌ها و نیازها» آغاز به کار کرد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها