شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

تصویب «اقدام راهبردی کشورها برای مقابله با دمانس» در مجمع جهانی بهداشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20061
سه شنبه، ۹ خرداد، ۱۳۹۶ | 11:42

تصویب «اقدام راهبردی کشورها برای مقابله با دمانس» در مجمع جهانی بهداشت

شرکت‌کنندگان در مجمع جهانی بهداشت با تصویب برنامه «اقدام جهانی بهداشتی برای مقابله با دمانس در بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵» متعهد به توسعه راهبردهای ملی فعالانه و طرح های اجرایی برای این بیماری شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران،‌ اهداف این طرح جهانی که روز گذشته به تصویب رسید، علاوه بر کاهش عواقب دمانس بر جوامع و کشورها، بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به دمانس، خانواده های این بیماران و افرادی است که از آنها مراقبت می کنند. حوزه های اقدام نیز شامل کاهش خطر ابتلا، تشخیص، درمان و مراقبت از بیماران، فناوری های نوآورانه و تحقیقاتی و توسعه فضاهای حمایتگرانه برای مراقبان است.
شرکت‌کنندگان در مجمع از دبیرخانه سازمان جهانی بهداشت خواستند حمایت های فنی، ابزار و راهنمایی های لازم را برای کشورهای عضو ارائه دهد؛ همزمان این کشورها طرح های ملی و منطقه ای/یا فروملی خود را برای اجرای طرح تحقیقاتی جهانی در مورد دمانس توسعه می دهند.

شرکت کنندگان اهمیت برنامه نظارتی جهانی دمانس در سازمان بهداشت جهانی را به عنوان نظام نظارتی پیشرفت ها در دو سطح ملی و جهانی به رسمیت می شناسند.

هیات‌های نمایندگی کشورها همچنین بر ضرورت تلفیق رویکردهای اجتماعی و بهداشتی و هماهنگی اقدامات مرتبط با مبارزه با دمانس و راهکارهای رویارویی با دیگر جنبه های بهداشت روانی و سایر بیماری های غیرواگیر و روند سالمندی تاکید دارند.

آنها همچنین بر اهمیت اطمینان از احترام به حقوق انسانی افراد مبتلا به دمانس هم در زمینه طرح های در حال توسعه و هم در مورد اجرای آنها تصریح کردند.

برآورد می‌شود در سراسر جهان ۴۷ میلیون نفر به دمانس مبتلا باشند و تقریبا هر ساله ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به آمار مبتلایان به این بیماری افزوده شود. نزدیک به ۶۰ درصد افراد مبتلا به دمانس در کشورهای با سرانه درآمد کم یا پایین زندگی می کنند.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها