جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

رییس اسبق سازمان زمین‌شناسی ایران در دهه ۵۰ درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20012
دوشنبه، ۸ خرداد، ۱۳۹۶ | 13:48

رییس اسبق سازمان زمین‌شناسی ایران در دهه ۵۰ درگذشت

مهندس رضا آصفی، پیشکسوت کانه آرایی و سکاندار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ در ۸۵ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، مراسم ختم این استاد برجسته روز سه شنبه نهم خردادماه از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ در سالن همایش‌های بین‌الملل واقع در سعادت آباد، بالاتر از میدان کاج، کوچه نهم برگزار می‌شود.

مرحوم آصفی در سال ۱۳۱۱ در تبریز متولد شد و در سال ۱۳۳۴ نیز از دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته معدن با درجة فوق‌لیسانس فارغ‌التحصیل شد و بلافاصله در وزارت اقتصاد ( صنایع و معادن) آن زمان مشغول شد که بیشتر به عنوان مهندس ناظر معادن فعالیت می‌کرد. پس از آن در سال ۱۳۳۹ در نوشتن و تصویب رساندن قوانین مربوط به تاسیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور شرکت کرد و مدتی بعد نیز به عنوان معاون اشتوکلین که مسئول بخش زمین‌شناسی سازمان بود به فعالیت پرداخت.

وی در سال ۱۳۴۳ پس از پیوستن دکتر جورج آلتان، استاد کالج فنی هالیفاکس کانادا و کارشناس کانه‌آرایی به سازمان زمین شناسی به عنوان همکار وی انتخاب شد. همکاری ای که به علاقمندی روزافزون آصفی به کانه‌آرایی منجر شد. البته آن زمان در هیچ دانشکده‌ای درایران این رشته تدریس نمی‌شد. سال ۱۹۶۴ با استفاده از بورس سازمان ملل‌متحد به کانادا عزیمت کرد و پس از آن از دانشکده فنی هالیفاکس موفق به اخذ فوق لیسانس کانه‌آرایی شد و بعد از مراجعت از کانادا در همان رشته به فعالیت پرداخت.

وی سپس در شرکت ملی ذوب‌آهن ایران در حوزه ذغالسنگ کرمان به فعالیت پرداخت و پس از حضور در وزارت صنایع و معادن، اداره کل مطالعات و برنامه‌ریزی معادن را تشکیل داد که از کارهای مهم این دوره آغاز ارزیابی اقتصادی پروژه‌های معدنی با روش DCF   بود. وی پس از آن در خلال سال‌های ۵۳ تا ۵۷ به عنوان رئیس سازمان زمین‌شناسی‌کشور مشغول به کار شد.

آصفی بعد از انقلاب اسلامی نیز مدت کوتاهی معاون وزیر صنایع و معادن و سپس عضو هیات عامل شرکت فولاد شد و بالاخره در همان زمان به‌طور رسمی بازنشسته شد. وی پس از بازنشستگی شرکتی خصوصی را در زمینه معدن با کمک تعدادی از همکاران تأسیس کرد و پس از کناره‌گیری از شرکت تا زمان فوت به عنوان یک کارشناس زبده در زمینه کانه‌آرائی به فعالیت و انجام مشاوره اشتغال داشت.

دیده‌بان علم ایران هم درگذشت این استاد فقید را به خانواده بزرگ زمین‌شناسی و معدن کشور تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

مادر علم آمار ایران درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

پیکر استاد باریکانی از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تشییع شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها