شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ساخت دستگاه سه‌منظوره بخور سرد و گرم و نبولایزر نانو در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19951
دوشنبه، ۸ خرداد، ۱۳۹۶ | 10:46

ساخت دستگاه سه‌منظوره بخور سرد و گرم و نبولایزر نانو در کشور

محقق دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت دستگاه سه‌منظوره بخور سرد و گرم و نبولایزر نانو با قابلیت کار با باتری و تمام دیجیتال شده است که ایرادهای نمونه‌های موجود در بازار را ندارد.
به گزارش دیده بان علم ایران، حامد نوری، محقق طرح درباره ویژگی‌های این دستگاه گفت: دستگاه‌های بخوری که امروزه به عنوان بخور گرم با آنها آشنا هستیم، توسط یک المنت با بخار کردن هر لحظه حجم و مقداری از آب به صورت آنی آب را توسط المنت به بخار تبدیل می‌کنند. دستگاه‌هایی با تولید بخار سرد نیز وجود دارد که این سیستم‌های آب را در دمای معمولی با تولید ارتعاشات بالا در ثانیه (بین ۱ تا ۲ مگاهرتز) به بخار تبدیل می‌کنند.
وی افزود: دستگاه‌هایی به منظور تولید بخار سرد و گرم نیز وجود دارند که دارای محدودیت‌هایی هستند؛ از جمله اختلاف دمای بخار سرد و گرم آن در بهترین دستگاه‌های موجود حداکثر بین ۵ تا ۸ درجه سانتیگراد است. همچنین عدم کنترل بر روی دبی جریان بخور خروجی، نبود سیستمی جهت تنظیم دمای بخار متناسب با دمای محیط، عدم توانایی آنها در صورت قطع برق و یا مکانی که به برق دسترسی نداشته باشد، از دیگر ایرادهای دستگاه‌های موجود به شمار می‌رود.
نوری خاطرنشان کرد: هیچ یک از دستگاه‌های نبولایزر موجود، کنترلی دقیق و کمی بر روی میزان داروی خروجی، دمای داروی خروجی، سایز آن متناسب با نوع دارو و میزان مورد نیاز آن و همچنین مدت زمان استنشاق آن ندارند. در دستگاه ارائه شده به حل این مشکلات پرداخته شده و ویژگی‌های منحصر به فردی با سایر سیستم‌های مورد مقایسه خود دارد.
وی گفت: در این دستگاه سنسورهای دمایی تعبیه‌ شده که خود این سنسور به دو سنسور تقسیم می‌شوند که شامل سنسور دمای بخار و سنسور دمای محیط است. بخش بعدی سیستم مکانیزم رطوبت‌سنج محیطی است که با توجه به درجه رطوبت مورد نیاز محیط سیستم به صورت کاملا اتوماتیک رطوبت محیط مورد نظر را در رنج دلخواه کاربر نگه می‌دارد. در بخش بعدی سیستم سطح‌سنج را داریم که در صورت کم شدن میزان آب موجود در دستگاه هم بوق هشدار برای اطلاع از کمبود آب به صدا درخواهد آمد و در صورت عدم تکمیل آب آن به جهت جلوگیری از رساندن آسیب، سیستم به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود.
نوری درباره کاربردهای این دستگاه گفت: سیستم پیشرفته حرارت‌دهی و خنک‌کننده جهت تامین بخار در هر رنج دمایی سبب شده که توسط آن بتوان دمای بخار خروجی و نیز دمای داروی خروجی را در هر رنج دمایی دلخواه تنظیم و استفاده کرد. در این دستگاه با توجه به سیستم دیجیتال طراحی شده می‌توان میزان رنج دبی خروجی و نیز اندازه میکرون ذرات دارو و یا بخار را به صورت کاملا کمی و کیفی به صورت دیجیتال تنظیم کرد. این بخش از دستگاه برای سیستم در بخش کاربرد نبولایزری آن بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: سیستم عدم قطع فرآیند در صورت قطع و یا نبود برق با توجه به مصرف برق بسیار اندک دستگاه، سیستم اضافه کردن کاپ دارو برای تبدیل دستگاه به یک نبولایزر، سیستم رسوب‌گیری که مجهز به نانو فیلتر و سیستم تهویه مطبوع که در صورت نیاز با اضافه کردن مواد دارویی و یا خوشبوکننده یک نوع بخور خاص را تحت شرایط دلخواه تولید می‌کند، همگی از ویژگی‌های منحصر به فرد دستگاه ارائه‌شده است.
نوری با بیان اینکه این دستگاه به نوبه خود یک دستگاه تهویه مطبوع و یونیزه کردن هوا نیز هست، افزود: در این بخش ترانسدیوسر دستگاه با القای بار منفی به اکسیژن و ذرات دیگر آنها را باردار کرده و دارای بار منفی می‌شوند. این ذرات باردار منفی پس از پخش در هوا علاوه بر تنطیم رطوبت، ذرات باردار مثبت نظیر گرد و غبار و آلودگی‌ها و دود و ذرات معلق را جذب کرده و از فضای استنشاقی دور کرده و با سنگین شدن به زمین می‌نشاند.
وی یادآور شد: این دستگاه یک سیستم سه منظوره رطوبت ساز، نبولایزر و نیز تصفیه هوا و یونیزاسیون را به طور همزمان و یکجا در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاهش ساعات موظفی تدریس اعضای هیات علمی فناور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد، مهلت دفاع از پایان‌نامه ها را تمدید کرد

پذیره‌نویسی “فراصندوق سرمایه‌گذاری” آغاز شد

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به آذرماه موکول شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها