- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت دستگاه تیپ‌ پهن ‌كن برای كاشت محصولات ردیفی در کشور

دستگاه تيپ‌ پهن ‌كن قابل تنظيم براي انواع لوله‌ هاي تيپ و كاشت محصولات رديفي در مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي سمنان (شاهرود) طراحی و ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مهندس نادعلي، عضو هيات علمي بخش تحقيقات زراعي و باغي مركز شاهرود اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن كشور ايران در منطقه جغرافيايي خشك و بروز خشكسالي‌‌هاي اخير، صرفه ‌جويي در مصرف آب و استفاده بهينه از آن از جمله چالش ها و اهداف مهم جامعه كشاورزي كشور به شمار می رود. در همين راستا تمام محصولات زراعي (ذرت علوفه ‌اي، گندم، سيب زميني، گوجه فرنگي، آفتابگردان، كلزا، كدو و …) در مركز تحقيقات، آموزش كشاورزي و منابع طبيعي سمنان (شاهرود) توسط لوله ‌هاي نواري تيپ آبياري مي ‌شود، به طوري كه آبياري نواري موجب كاهش بيش از ۵۰ درصدي مصرف آب و افزايش ۱۰۰ درصدي عملكرد ذرت علوفه ‌اي در اراضي مركز تحقيقات شده است.
وی خاطرنشان کرد: چون پهن كردن لوله‌ هاي تيپ با دست زمان ‌بر بوده و از نظر اقتصادي باعث افزايش هزينه‌ هاي توليد مي‌ شود، دستگاه تيپ ‌پهن‌ كن قابل‌ تنظيم (فاصله‌ رديف ‌هاي كاشت و عمق قرارگيري نوار تيپ) برای كاشت محصولات رديفي (آفتابگردان، چغندرقند و …) از سوی اميدمهر، محقق بخش فني و مهندسي شاهرود طراحي و ساخته و بر روي رديف ‌كار نصب شد.
به گفته نادعلی، دستگاه تيپ ‌پهن ‌كن موجب بالا بردن سرعت عمليات كاشت و صرفه‌ جويي در هزينه كارگري مي‌ شود.

وی تصریح کرد: تاكنون سه دستگاه تيپ ‌پهن ‌كن در اين بخش ساخته شده است و بر روي سه دستگاه ماشين كاشت (رديف‌ كار پنوماتيك، خطي ‌كار غلات و ريزدانه‌ كار) نصب شده که اين دستگاه در مزارع ازديادي مركز و توسط كشاورزان پيشرو شاهرود مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است.

به گفته نادعلی با نصب تيپ‌ پهن كن روي ماشين كاشت، كار پهن كردن تيپ خيلي راحت انجام مي‌ شود و با توجه به اينكه فاصله لوله ‌هاي نواري (تيپ) از يكديگر با توجه به نوع محصول و بافت خاك هر منطقه متغير است، بنابراين امكان تغيير فواصل بين لوله‌ ها و عمق قراري لوله در اين دستگاه‌ ها در نظر گرفته شده است. همچنين دانش و تجربه كافي در خصوص تعيين فاصله‌ لوله ‌هاي نواري در خاك ‌هاي با بافت‌ مختلف وجود دارد.

انتهای پیام