- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رمزگشایی دانشمند ایرانی از سرطان‌های نادر با بررسی تومورهای ۱۰۰ ساله

یک دانشمند ایرانی در بریتانیا برای مطالعه نادرترین سرطانهای مربوط به کودکان به سراغ تومورهایی به قدمت نزدیک به ۱۰۰ سال رفته است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سام بهجتی به استفاده از قدیمی ترین تومورهای سرطانی دست نخورده و سالم روی آورده تا از آنها برای تحقیقات دقیق بر روی ژنهای مربوط به نادرترین سرطانهای کودکان استفاده کنند.

این مطالعه نخستین پروژه مطالعاتی در نوع خود برای توالی سازی نمونه های توموری هستند که نزدیک به یک قرن پیش جمع آوری شده بودند.

در حال حاضر دسترسی دانشمندان متخصص در زمینه مطالعه سرطانهای نادر به نمونه تومورهای تازه و البته منجمد شده بسیار دشوار است. اینها بافتهای سرطانی هستند که پس از خارج شدن از بدن بلافاصله در نیتروژن مایع نگهداری می شوند. این نوع سرطانها آنقدر نادر هستند که تنها شمار اندکی از کودکان در سراسر جهان به عنوان مبتلایان به این نوع بیماریها شناخته می شوند.

از آنجا که این نوع سرطانها بسیار نادر هستند و ممکن است در هر کشوری به تعداد بسیار اندکی از کوکان مبتلا باشند، محققان به این نتیجه رسیده اند که بهترین روش برای مطالعه و احتمالا درمان آنها بررسی نمونه هایی است که در گذشته جمع آوری شده اند.

تا پیش از آغاز مطالعه جدید، قدیمی ترین نمونه های توموری توالی سازی شده ۳۲ سال قدمت داشتند اما به لطف فناوریهای جدید این امکان برای محققان فراهم شده که به سراغ نمونه تومورهای قدیمی تر هم بروند.

به نوشته نیچر دکتر بهجتی به این نتیجه رسید که برای افزایش میزان نمونه های سرطانی جهت توالی سازی از فناوریهای نوینی استفاده کند که امکان توالی سازی دی ان ای نمونه های مربوط به چند دهه پیش را هم فراهم می کند. برای این منظور او به سراغ آرشیو ۱۶۵ ساله بیمارستان Great Ormond Street لندن رفت و به آنچه می خواست رسید.

در آنجا بود که دکتر بهجتی سه نمونه از تومورهای مربوط به کوکان را پیدا کرده و شروع به توالی سازی آنها کرد. این تومورها یک قرن پیش جمع آوری شده بودند.

این محقق و همکارانش شروع به استخراج دی ان ای از بافتها کرده و توانستند ۳۶۶ ژن را در هر کدام توالی سازی کنند و جالب اینکه آنها موفق به کشف جهشهای ژنتیکی مرتبط با سرطان در هر سه نمونه شدند.

بهجتی امیدوار است که این تومورها به محققان برای کشف شیوه های بهتر تشخیصی و درمانی کمک کند.

انتهای پیام