شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

شانس برنده شدن در مسابقه ملی الکتروموتور پربازده چگونه افزایش می‌یابد؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19890
یکشنبه، ۷ خرداد، ۱۳۹۶ | 13:28

شانس برنده شدن در مسابقه ملی الکتروموتور پربازده چگونه افزایش می‌یابد؟

دانشگاه صنعتی شریف با همکاری مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و متخصصین حوزه موتورهای الکتریکی پیشرفته پژوهشگاه نیرو، نخستین “مسابقه ملی الکتروموتور پربازده” را برگزار می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران موتورهای الکتریکی در صنایع مختلف، مثل نفت، فولاد، حمل و نقل و …. و همینطور در سیستم‌ها و تجهیزات تجاری و خانگی کاربرد گسترده‌ای دارند. از آنجا که بخش قابل ملاحظه‌ای از انرژی الکتریکی تبدیلی، توسط ماشین‌های الکتریکی مصرف می‌شود، افزایش باری این ماشین‌ها می‌تواند علاوه بر افزایش بهره وری انرژی، منجر به کاهش آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی شود.

با توجه به اینکه مسابقه در دو کلاس، ماشین‌های القایی و ماشین‌های مدرن برگزار می‌شود، مرحله اول مسابقه ارائه پروپوزال طرح اولیه است که در آن گروه‌های شرکت‌کننده کلاسی را که در آن شرکت کرده‌‌اند تعیین می‌کنند و به سؤالاتی در خصوص معماری کلی موتور و درایو پاسخ می‌دهند و بدون ارائه جزئیات طراحی، در خصوص نوع موتور، نوع سیم‌بندی پیشنهادی، جنس آهنربای دائم و هندسه ماشین (استوانه‌ای یا دیسکی بودن) توضیح می‌دهند و دلایل خود را برای انتخاب آن ساختار بیان می کنند. در این مرحله ممکن است گروه های شرکت کننده، تحقیقاتی که برای تعیین ساختار مورد نظرشان انجام داده‌اند، با استفاده از شبیه سازی های بسیار ساده ارائه کنند. ارائه این پروپوزال به منزله ثبت نام در مسابقه نیز هست. در مرحله دوم جزئیات طراحی و بهینه‌سازی طرح پیشنهادی ارائه می‌شود و سپس طرح بهینه با استفاده از روش اجزای محدود ارزیابی می‌شود. پس از اطمینان از صحت طراحی الکترومغناطیسی، اجزای مکانیکی طراحی می‌شوند تا گشتاور الکترومغناطیسی را از بخش گردان (رتور) به سر محور موتور منتقل کند که این بخش باید استحکام مکانیکی لازم را داشته باشد و البته به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد. در این مرحله، طراح های ارائه شده توسط شرکت کنندگان مورد داوری دقیق قرار می‌گیرد و طرح های برگزیده وارد مرحله سوم مسابقه که ساخت عملی است، می‌شوند. هرچند این مرحله، به دلیل هزینه داشتن مرحله‌ای است که معمولاً دانشجویان شرکت‌کننده در مسابقه تجربه کمی در آن دارند و از این نظر مرحله پرکاری است ولی اهمیت این مرحله نیز مثل دو مرحله دیگر است.

چه کسانی و در چه رشته یا گرایش هایی می توانند در این مسابقه شرکت کنند؟
بهتر است کار به صورت تیمی انجام شود. در این تیم، دانشجویان رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی و علم مواد، طراحی صنعتی و مدیریت پروژه شرکت داشته باشند. معمولاً برای دانشجویان، در طول تحصیل، فرصت ساخت یک ماشین الکتریکی از صفر تا صد، به دلیل هزینه زیاد آن، به سختی فراهم می‌شود. این مسابقه فرصت بسیار مغتنمی است که با توجه به تسهیلاتی که در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد این مهم را تجربه و تمرین کنند.

چه امکاناتی از طرف برگزار کنندگان مسابقه برای شرکت کننده ها در نظر گرفته شده است؟

ورق فرومغناطیس و فن مورد استفاده از طرف برگزارکنندگان در اختیار تیم‌ها قرار خواهد گرفت و هزینه ساخت نمونه عملی نیز برای تیم‌هایی که به مرحله ساخت راه پیدا کنند، پرداخت خواهد شد. جوایز ارزنده‌ای برای تیم‌های برنده که ۵ تیم خواهند بود، در نظر گرفته شده است که جزئیات آن در سایت مسابقه اعلام شده است. ضمناً رایزنی‌هایی برای استفاده از کسر خدمت سربازی برای ۵ تیم برنده و سایر تیم‌های برگزیده انجام شده است.

آیا شرکت کنندگان می توانند در طول مراحل مختلف از تجربیات و نظرات اساتید کمیته علمی بهره ببرند؟
شرکت‌کنندگان می‌توانند از طریق ایمیل با اساتید کمیته علمی در ارتباط باشند. کارگاه‌های آموزشی نیز در طول مسابقه طراحی و تنظیم شده است که برگزاری آن‌ها می‌تواند به تیم‌های شرکت‌کننده کمک کند.

گفتنی است مهلت ثبت نام در این مسابقه ۲۰ تیر ماه سال جاری است و علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مسابقه به نشانی www.ireec.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشاورزی هوشمندانه با پهپاد گرده‌افشان ایرانی

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها