شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

«سها»، نخستین ماهواره عملیاتی ایران، سال آینده پرتاب می‌شود/آزمایشگاه ماهواره ایران، پاسخگوی ماهواره های عملیاتی نیست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19887
یکشنبه، ۷ خرداد، ۱۳۹۶ | 12:18

«سها»، نخستین ماهواره عملیاتی ایران، سال آینده پرتاب می‌شود/آزمایشگاه ماهواره ایران، پاسخگوی ماهواره های عملیاتی نیست

رییس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اهداف برنامه ششم در حوزه فضایی تاکید کرد: باید آزمایشگاه ماهواره را برای ماهواره های با جرم یک تن و ابعاد بزرگتر ارتقا دهیم تا ماهواره ها در این آزمایشگاه تست های استاندارد لازم را بگذرانند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر حسن حدادپور در زمینه  موضوع ساخت و تجهیز آزمایشگاه های ماهواره، گفت: در برنامه ششم توسعه تولید ماهواره های سنجشی و عملیاتی را در برنامه داریم و در راستای تولید این ماهواره ها به خدمات آزمایشگاهی نیازمندیم تا ماهواره ها در این آزمایشگاه ها، تست های استاندارد لازم را  بگذرانند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی ماهواره هایی در کلاس ۲۵۰ کیلوگرم با ابعاد مشخص را پشتیبانی می کند که برای رسیدن به اهداف برنامه ششم نیاز است که این آزمایشگاه ارتقا داده شود که به دنبال این هستیم که تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه را ارتقا دهیم تا ماهواره های با جرم یک تن و ابعاد بزرگتر از ماهواره های فعلی را بتواند پشتیبانی کند.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران جرم ماهواره های عملیاتی مخابراتی را بین ۳ تا ۵ تن  عنوان کرد و افزود: آزمایشگاه های مشابه با آزمایشگاه های ما در دنیا درحال حاضر دارای ابعاد و اندازه و تجهیزات  بسیار وسیعی هستند و پیش بینی ما  است که برای رسیدن به ماهواره تمام عملیاتی که نیاز کشوراست از مسیر ماهواره یک تنی عبور کنیم که در این راستا برنامه ها و سخت افزار های لازم را توسعه می دهیم تا بتوانیم آمادگی رسیدن به این هدف را به دست آوریم.

وی درباره بومی شدن تجهیزات ماهواره ای در کشور گفت: برای رسیدن به ماهواره های عملیاتی سنجشی و مخابراتی نیازمند طراحی خود ماهواره و حامل آن به صورت موازی  هستیم و این دو کار در کنار هم ماهواره را به صورت عملیاتی در می آورد.

 این مقام مسوول ادامه داد: در کلاس طراحی ماهواره های سنجشی و مخابراتی خوشبختانه دانش طراحی اینگونه ماهواره ها در ایران تقریبا به بلوغ لازم رسیده است و به صورت صد در صدی طراحی و جمع کردن این ماهواره ها درداخل کشور انجام می شود.

حدادپور درباره میزان عمر ماهواره‌های پرتاب شده نیز تاکید کرد: به طور معمول طول عمر این ماهواره ها کمتر از یک یا دو ماه بوده است و نخستین ماهواره سنجشی عملیاتی که در سال آینده در نوبت پرتاب قرار می گیرد، سها نام دارد که ماهواره ای با قدرت تشخیص ۱۵ متراست که در مدار درمدار ۳۶ هزار کیلومتر لئو قرار می گیرد.

وی در زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه طراحی و ساخت ماهواره ها هم اظهار داشت: به دلیل نو پا بودن صنعت هوایی کشور شرکت های دانش بنیان در حال حاضر در حلقه کنار طراحی سیستم به کار گرفته می شوند که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد در ساخت ماهواره و طراحی و تولید آن، مشارکت دارند.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران چالش عمده شرکت های دانش بنیان در حوزه فضایی را اینگونه توصیف کرد: اگر تعاملات بین المللی ما در حوزه فضا به حدی برسد که پرتاب های ما به صورت منظم انجام شود چه با پرتاب گر داخلی و چه پرتابگر خارجی، جریان ساخت ماهواره هم رونق می گیرد.

وی در بخش دیگر گفتگوی خود درباره نوع تعامل با جامعه بین المللی در این حوزه نیز گفت: در حال حاضر سازمان فضایی ایران به عنوان نهاد متولی ارتباطات بین المللی در این حوزه عضو اپسکو و سازمان های بین المللی متناظر است و ارتباطات بسیار خوبی دارد و در حوزه تکنولوژی فضایی نیز پژوهشگاه فضایی ایران با استفاده ازموقعیتی که سازمان فضایی ایجام می کند ، تعاملاتی را با مراکز مرتبط در دنیا دارد.

حدادپور با اشاره به اینکه پرتابگرها در حوزه فضایی مجزا هستند، گفت : بحث پرتابگرها در زیر مجموعه شورای عالی فضایی کشور به عنوان نهادی که هدایت کلان تمام مجموعه های  فضایی را به عهده دارد ، انجام می شود و در حال حاضر در بحث پرتابگرهای داخلی به بلوغ خوبی رسیده ایم و می توانیم ماهواره هایی را که در حال حاضر می سازیم در داخل کشور پرتاب کنیم.

وی درباره اولویت های پرتاب ماهواره ها هم تاکید کرد: همانطور که از قبل اعلام شده است ماهواره دوستی به عنوان یک ماهواره سنجشی که اطلاعات سنجشی را جمع آوری و به سطح زمین  ارسال می کند در نوبت پرتاب است  و بعد ازآن ماهواره ناهید ۱ که ساخته شده توسط پژوهشگاه فضایی است  پرتاب می شود.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: پژوهشگاه فضایی درکنار طراحی و ساخت ماهواره، درخت فناوری های مورد نیاز ماهواره را تدوین کرده است و این درخت با همکاری مراکز پژوهشی و دانشگاه ها در حال تکامل است و همچنین، تحقیق و پژوهش برای نیازهای آینده این فناوری در قالب عقد قرارداد پژوهشی با چند دانشگاه معتبر که فعالیت فضایی دارند در حال انجام است .

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها