جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

صرفه‌جویی ارزی ۲۹ میلیون دلاری با دستاورد محققان بیوتکنولوژی کشاورزی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19857
دوشنبه، ۸ خرداد، ۱۳۹۶ | 15:33

صرفه‌جویی ارزی ۲۹ میلیون دلاری با دستاورد محققان بیوتکنولوژی کشاورزی

دستیابی محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به دانش فنی تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی در داخل کشور تاکنون ۲۹ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته و افزایش تولید و ارتقای سلامت محصول سیب‌زمینی را با استفاده از غده بذری سالم و مناسب به همراه خواهد داشت.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: تولید مینی‌تیوبر سیب‌زمینی یکی از مهمترین عوامل موثر در سلامت و افزایش تولید سیب‌زمینی با استفاده از غده بذری سالم و مناسب است که بنا به گفته کارشناسان کشاورزی تا ۳۰ درصد بر میزان تولید سیب‌زمینی کشور تاثیر گذار بوده است. تولید غده بذری در کشور موجب شده است تا ضمن جلوگیری از خروج مقدارمتنابهی ارز از کشور از ورود احتمالی آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای نیز ممانعت به عمل آید.

وی گفت: در سال‌های گذشته بذر سیب‌زمینی از کشورهای خارجی وارد می‌شد، اما در سال‌های اخیر، تولید غده بذری این محصول در داخل کشور منجر به قطع وابستگی به کشورهای خارجی شده است.

خوش خلق سیما گفت: سیب‌زمینی به علت تکثیر رویشی یکی از گیاهان حساس به انواع بیماری‌های گیاهی با منشا ویروسی است که ابتلا به این بیماری‌ها سبب کاهش عملکرد درواحد سطح می‌شود.

اسکندر زند، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  هم خاطرنشان کرد: از جمله دستاوردهای دستیابی به دانش فنی تولید مینی‌تیوبر سیب زمینی در داخل کشور، ممانعت از خروج بیش از ۲۹ میلیون دلار ارز به خارج از کشور و اشتغال به کار بیش از ۲۰۰  نفر افراد تحصیل‌کرده در دو بخش آزمایشگاه و گلخانه ( ۱۱۸ نفر کارشناس در بخش آزمایشگاه و ۸۲ نفر در بخش گلخانه) می‌باشد.

وی به آثار اقتصادی فناوری مینی‌تیوبر اشاره کرد و گفت: بذر تولید شده طی سال‌های ۹۴-۸۳ بالغ بر پنج میلیون و ۸۲۷ هزار کیلوگرم بوده است. ارزش اقتصادی حاصل از مابه‌التفاوت هزینه تمام شده تولیدات داخلی و هزینه ارزی لازم برای واردات همین مقدار بذر تولید شده هم بیش از ۲۸ میلیارد و ۶۴۰ میلیون  تومان است که در نهایت به نفع اقتصاد و اشتغال در بخش کشاورزی بوده است.

زند تصریح کرد: طی مدت ۱۰ سال به‌طور میانگین حدود سه میلیون و ۲۵۰ هزار دلار در سال صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.

وی در ادامه به مقدار بذر مورد نیاز سالانه کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار سال ۱۳۸۳ میزان نیاز کشور به واردات بذر بالغ بر چهار هزار تن می‌باشد و تولید غده‌های بذری گواهی شده از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۴ تقریبا پنج برابر شده است.

رئیس سازمان تات در پایان خاطرنشان کرد: اگر حداقل افزایش مقدار تولید را برای سال‌های آینده در نظر بگیریم، در سال ۱۴۰۰ از نظر تولید مینی‌تیوبر سیب‌زمینی تقریبا خود اتکا خواهیم شد که سالانه هشت میلیون دلار معادل ۲۴ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ارتقای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به پژوهشگاه

جلیلی: غرب برای جلوگیری از پیشرفت ایران در بیوتکنولوژی از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند

رییس پژوهشگاه:طرح های پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی باید در افزایش تولید ناخالص داخلی موثر باشند

بیوراکتورهای آزمایشگاهی، جایگزین مزارع گیاهان دارویی می شوند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها