جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

پوست ماهی تیلاپیا، راهی تازه برای درمان سوختگی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19702
شنبه، ۶ خرداد، ۱۳۹۶ | 09:51

پوست ماهی تیلاپیا، راهی تازه برای درمان سوختگی

روش نامتعارف محققان برزیلی در پانسمان سوختگی های شدید با پوست ماهی تیلاپیا با موفقیت کارآزمایی بالینی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در کشورهای غربی از پوست منجمد خوک یا بافت‎های انسانی یا محصولات مصنوعی برای پوشاندن سوختگی‌‎های شدید استفاده می‌شود که با توجه به در دسترس نبودن آنها در برزیل برای پوشاندن سوختگی از گازهای استریل استفاده می‌شود.

این گازها ممکن است به زخم بچسبند و تعویض پانسمان را تبدیل به کاری بسیار دردناک کنند. علاوه بر این تعویض پانسمان، اگر گاز به زخم چسبیده باشد، ممکن است باعت کنده شدن بافت‌های تازه روییده از سطح زخم شود. پژوهشگران برزیلی برای رفع این مشکل به چیزی روی آورده‌اند که در برزیل زیاد یافت می‌شود و بسیار ارزان است، ماهی تیلاپیا که این روزها تقاضا برای آن رو به افزایش است و حتی در بازار ایران هم جای خود را باز کرده است.

محققان دانشگاه فدرال سیارا در شمال برزیل، دریافتند که پوست تیلاپیا مرطوب و حاوی کلاژن و مقاومتش در برابر عوامل بیماری‌زا مثل پوست انسان است.

آنها با استفاده از پوست تیلاپیا برای درمان سوختگی، مدت زمان ترمیم زخم را چند روز کاهش دادند. به علاوه پوست تیلاپیا باعث کاهش درد بیماران و کاهش مصرف مسکن شد. پوست ماهی تیلاپیا معمولا خورده نمی‌شود و دور ریخته می‌شود. این پوست را تکنیسنهای دانشگاه سیارا با مواد مختلف ضد عفونی کرده و بعد آن را به سائوپائولو می‌فرستند تا با تابش پرتو ویروس‌های آن کشته شوند.

پس از این مراحل پوست بسته‌بندی و در یخچال نگهداری می شود. این پوست را که دیگر بوی ماهی هم نمی‌دهد می‌توان تا دو سال نگهداری کرد.

در حالی گازهای استریل را برای پوشاندن سوختگی باید مرتب عوض کرد تیلاپیا چنین نیست.

محققان برزیلی پوست تیلاپیا را برای ۵۶ بیمار دچار سوختگی درجه دو و سه استفاده کرده‌اند، پوست تیلاپیا را روی سوختگی گذاشته و بعد روی آن را پانسمان می‌کنند بدون استفاده از کرم یا داروی دیگری. بعد از ۱۰ روز پانسمان را بر می‌دارند و پوست ماهی که خشک شده براحتی از زخم جدا می‌شود.

مححقان برزیلی می گویند استفاده از پوست تیلاپیا که در واقع جزو ضایعات حوضچه‌های پرورش ماهی است ۷۵ درصد از درمان‌های رایج ارزانتر است و نیازی به کرم سولفادیازین هم که معمولا در برزیل برای پوشاندن سوختگی استفاده می شود، نیست.

این محققان امیدوارند پوست تیلاپیا در سطح صنعتی و وسیع برای درمان سوختگی تولید و در اختیار مراکز درمانی قرار گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اختراع دستگاه ایجاد سوختگی در پوست در دانشگاه تبریز!/ نوآوری در خدمت شکنجه حیوانات!؟

اعطای جایزه فناوری های سلامت ۲۰۱۸ به شرکت دانش بنیان ایرانی

کشت نخستین نیشکر تراریخته جهان در برزیل

تولید نانوداربست‌های استخوانی هیدروژلی در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها