- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید نیمه صنعتی واکسن بیماری تنفسی مرگبار طیور در موسسه رازی

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه جنوب کشور(شیراز) با اشاره به تولید نیمه صنعتی واکسن اورنیتوباکتریوم راینوتراکئیال در این شعبه، ابراز امیدواری کرد که بتوان در سال جاری مجوزهای لازم برای ساخت صنعتی این واکسن را دریافت کرده و به سبد تولیدات موسسه رازی شعبه شیراز اضافه کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدحسین حسینی با اشاره به اینکه در موسسه رازی شعبه شیراز فعالیت های تحقیقاتی در چندین بخش انجام می شود، اظهار کرد: حمایت از بخش های تولیدی و تحقیقات در زمینه تولیدات موسسه، تحقیقات در بخش دامپزشکی و فرآورده هایی که منجر به تولید خواهد شد، از جمله این مواردی است که در بخش تحقیقات در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۵ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در موسسه رازی فعالیت های مربوط به پایان نامه خود را به کمک اساتید این موسسه، به انجام رساندند، افزود: در بخش تحقیقات موسسه رازی شعبه شیراز، ۱۷ مقاله توسط اعضای هیئت علمی در مجلات مختلف علمی چاپ و ۲۴ خلاصه مقاله در کنگره های علمی ارائه شده است.
معاون پژوهشی موسسه رازی شعبه شیراز با اشاره به طرح های تحقیقاتی که منجر به تولید فرآورده شده است، خاطرنشان کرد: واکسن لاکتوکوکوزیس ماهی در سال ۹۳ از جمله فرآورده هایی بود که کلیه اقدامات مربوط به تولید آن با همکاری دانشجویان بخش آبزیان دانشکده دامپزشکی شیراز در این بخش انجام شده است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۴ نیز طراحی و ساخت واکسن اورنیتوباکتریوم راینوتراکئیال در مرحله آزمایشگاهی و نیمه صنعتی انجام شد و در اسفند سال ۹۵ با موفقیت به پایان رسید که گزارش آن نیز به موسسه رازی مرکز ارسال شده است.
معاون پژوهشی موسسه رازی شعبه شیراز ضمن معرفی این بیماری تصریح کرد: اورنیتوباکتریوم راینوتراکئیال یک بیماری مسری در پرندگان است که سبب اختلالات تنفسی، مرگ و میر و کاهش رشد طیور شده و خسارات اقتصادی بالایی را به همراه کاهش تولید تخم مرغ به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۷ طرح تحقیقاتی مصوب در این شعبه وجود داشت، گفت: در سال جاری نیز ۱۱ طرح تحقیقاتی در دستور کار موسسه رازی شعبه شیراز وجود دارد.

انتهای پیام