چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

گارباتکو، فضانورد پیشگام شوروی درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19686
پنج شنبه، ۴ خرداد، ۱۳۹۶ | 17:17

گارباتکو، فضانورد پیشگام شوروی درگذشت

ویکتور گارباتکو، یکی از ۲۰ کیهانورد اولیه شوروی و همدوره یوری گاگارین که سالها به عنوان استاد فضانوردی و رییس دانشگاه هوایی مسکو هم خدمت کرده بود در ۸۲ سالگی در مسکو درگذشت.

سیروس برزو، پیشگام ترویج دانش فضانوردی که چند سال پیش بانی سفر این فضانورد برجسته به ایران شده بود با اعلام خبر درگذشت وی به خبرنگار دیده‌بان علم ایران گفت: گارباتکو جزو نخستین گروه پذیرش شده برای سفر به فضا بود که پس از ۹ سال آموزش و انتظار در سال ۱۹۶۹ اولین سفر فضایی خود را انجام داد و بعد از آن در سال‌های ۱۹۷۷ و ۱۹۸۰ هم راهی فضا شد. گارباتکو پس از کناره گیری از گروه کیهان نوردان، مدت ها در هیات گزینش و ممتحنه فضانوردان بود و همزمان با درجه استادی ارشد دانشگاه مهندسی هوایی مسکو تدریس می کرد و بعدا به ریاست این دانشگاه رسید.

برزو با اشاره به سابقه دوستی عمیق خود با گارباتکو طی بیش از بیست سال گذشته گفت: همین رفاقت باعث شد که گارباتکو سال ۲۰۱۱ به دعوت ماهنامه آسمان شب به ایران بیاید. در این سفر او به شهر های مختلف از جمله دامغان و کاشان سفر کرد و در جمع علاقمندان به فضانوردی سخنرانی داشت.

ویکتور گارباتکو در سوم دسامبر ۱۹۳۴ در کراسنادار روسیه به دنیا آمد. در ۱۹۵۲ وارد مدرسه هوانوردی روستف شد. در سال ۱۹۵۶ فارغ التحصیل شده و به نیروی هوایی شوروی پیوست.

وی توانست مرز امتحان های گوناگون علمی و عملی را پشت سر گذاشته و از بین چندین هزار نفر، یکی از ۲۰ نفری باشد که برای سفر به فضا انتخاب شدند و به تمرین پرداخت.

گارباتکو و برزو

گارباتکو طی ۹ سالی که پیش از نخستین سفر فضایی خود پشت شر گذاشت توانست دکتری علوم و فنون هوایی را از معتبرترین موسسه آموزش عالی هوانوردی نظامی شوروی یعنی آکادمی ژوکوفسکی بگیرد و سطح دانش خود را در حد بالایی ارتقاء دهد. وی نخستین پرواز خود را با سایوز۷ به همراه ولکف و فیلیپچنکو در ۱۹۶۹ به مدت ۱۱۸ ساعت و ۴۲ دقیقه انجام داد.

سفر بعدی وی با سایوز۲۴ به همراه گلازکف در ۱۹۷۷ انجام شد که ۴۲۵ ساعت و ۲۳ دقیقه طول کشید. گارباتکو و همسفرش طی این مدت در سالیوت ۵ به پژوهش مشغول بودند.

سومین سفر وی با سایوز ۳۷ در ۲۳ ژوئیه ۱۹۸۰ آغاز شد. در این سفر فام توآن، کیهان نورد ویتنامی وی را همراهی می‌کرد. سفر این دو در مدار زمین ۱۸۸ ساعت و ۴۲ دقیقه به طول انجامید.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

مادر علم آمار ایران درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

سه سال بعد از درگذشت مروج فقید دانش فضایی؛ آرزوی سیروس برزو برای راه اندازی موزه فضایی در ایران محقق شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها