شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

امضای شش قرارداد ساخت تجهیزات طرح شتابگر ملی/آغاز عملیات ساختمانی چشمه نور ایران از امسال

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19683
پنج شنبه، ۴ خرداد، ۱۳۹۶ | 14:44

امضای شش قرارداد ساخت تجهیزات طرح شتابگر ملی/آغاز عملیات ساختمانی چشمه نور ایران از امسال

سازمان انرژی اتمی ایران و پژوهشگاه دانش های بنیادی در راستای اجرای طرح کلان چشمه نور ایران (شتابگر بزرگ ملی) شش تفاهم نامه به مبلغ ۹ میلیارد تومان امضا کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در نشست مشترک دکتر علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و دکتر محمد جواد لاریجانی، رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی که با حضور دکتر همتی، استاندار قزوین برگزار شد، شش قرارداد دانش محور به منظور تقویت همکاری های دو جانبه در طراحی، ساخت و توسعه شتابگرهای ذرات در کشور و با هدف شتاب بخشیدن و عملیاتی کردن طرح چشمه نور ایران ( ILSF) با شرکت های تابعه سازمان انرژی اتمی منعقد شد.

این تفاهم نامه ها پیرامون ساخت کاواک مسی ۱۰۰ مگاهرتز، پمپ یونی و تجهیزات وابسته، الکترومغناطیس دو قطبی، مولد فرکانس رادیویی توان بالا، محفظه های خلاء و لیزرهای پیکو ثانیه بود.

قراردادهای منعقده در این مرحله به ارزش حدود ۹۰ میلیارد ریال بوده و مقرر است با همکاری های مشترک علمی و فنی بر اساس توانمندی های موجود در صنعت هسته ای تجهیزات و اجزاء مذکور با امکانات و توان داخلی و به عبارتی بومی سازی و سرلوحه قراردادن اقتصاد مقاومتی که خوشبختانه این مهم در صنعت هسته ای نهادینه شده، طراحی، تولید و جهت استفاده در اختیار پژوهشگاه دانش های بنیادی قرار گیرد.

در این نشست که با حضور برخی معاونان و مدیران سازمان انرژی اتمی برگزار شد، دکتر صالحی ضمن تقدیر از متخصصان گمنام و بی ادعا در پروژه ملی چشمه نور ایران گفت: در این طرح، یک شتابدهنده سینکروترون الکترون با انرژی ۳ گیگا الکترون ولت با بالغ بر ۳۰ خط باریکه پر شدت تابش ایکس به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه در علوم مختلف از جمله فیزیک، مواد، زیست شناسی، نانو، پزشکی و … کاربردهای گسترده دارد و باعث یک جهش علمی بزرگ در کشور خواهد شد.

دکتر لاریجانی، رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز که مسوولیت اجرای این طرح کلان ملی و راه اندازی چشمه نور ایران در قزوین را بر عهده دارد ضمن تقدیر از تلاش های شبانه روزی دکتر صالحی و همکارانش در به ثمر رساندن سامانه پرتودهی قزوین که یک اقدام منحصر بفرد با توجه به تکیه بر دانش بومی می باشد، گفت: ایده شتابگر ملی ایده ای بود که مدت ها به دنبال آن بودیم. چرا که اثرات و برکات آن در عرصه علمی بسیار زیاد خواهد بود. عملیات ساختمانی این پروژه در سال جاری آغاز خواهد شد و قزوین با هماهنگی های به عمل آمده به قطب تحقیقات و فناوری و فضایی ایده آل برای محققین و پژوهشگران منطقه تبدیل و تعداد زیادی از علوم و فنون کشور همراه با این پروژه رشد خواهند کرد و این جهش را با همکاری سازمان انرژی اتمی محقق خواهیم کرد.

دکتر همتی، استاندار قزوین نیز با اعلام پشتیبانی و حمایت همه جانبه از این پروژه، گفت: از اعتبارات استانی نیز کمک هایی به این پروژه ملی خواهیم نمود.

در پایان مهندس زارعان، دستیار ویژه رییس سازمان ضمن تقدیر از همکاری های بعمل آمده به نمایندگی از سازمان انرژی اتمی شش قرارداد مذکور را امضاء کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

انتخاب مقاله محقق ایرانی به عنوان یکی از مقالات برتر «معماری کامپیوتر»

اجرای ۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه پیشران هسته‌ای طی چهار سال آینده

مقاله پژوهشگران ایرانی در فهرست شایسته‌ تقدیر «بنیاد پژوهش در گرانش»

/رد‌پای عمیق دکتر منصوری بر سنگلاخ های توسعه علمی ایران/ رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی: هیچ کس به اندازه دکتر منصوری در علوم پایه ایران فعالیت‌های اثرگذار نداشته است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها