چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

دانشمند ایرانی، رویای ۲۰ ساله تولید سلول‌های بنیادی خون‌ را محقق کرد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19677
پنج شنبه، ۴ خرداد، ۱۳۹۶ | 14:16

دانشمند ایرانی، رویای ۲۰ ساله تولید سلول‌های بنیادی خون‌ را محقق کرد

سرانجام پس از ۲۰ سال تلاش دانشمندان، ایده تولید سلول‌های بنیادی خون در آزمایشگاه به رهبری یک دانشمند ایرانی جامه عمل پوشید.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، موفقیت تاریخی دانشمندان که در شماره اخیر مجله نیچر گزارش شده می تواند راه را برای درمان مبتلایان به بیماری های صعب العلاج خونی مثل انواع لوسمی هموار کند.

دکتر شاهین رفیعی و همکارانش در کالج پزشکی کورنل ویل نیویورک موفق شده‌اند سلول‌های بالغ موش‌ها را به سلول‌های بنیادی خون تبدیل کنند.

با این روش می توان مبتلایان بیماری های خونی را بدون نیاز به پیوند مغز استخوان از دیگران به کمک سلول‌های خودشان درمان کرد.

محققان برای اینکه سلول‌های خونی را به وجود بیاورند، سلول‌های دیواره ریه موش‌ها را گرفته و سپس از مجموعه‌ای از چهار پروتئین که قبلا مشخص شده در تشکیل سلول‌های بنیادی خون تاثیر دارند، استفاده کردند.

این سلول‌های بنیادی خون که دوباره برنامه ریزی شده بودند توانایی بازسازی کل سیستم خون موش برای کل طول عمر این حیوان را داشته و همچنین برای تقویت سیستم ایمنی آنها مفید هستند.

نتایج نشان می‌دهد که این روش به طور موثری می‌تواند سلول‌های رگ‌های خونی را به سلول‌های بنیادی که عملکرد کاملی دارند تبدیل کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

ابداع روشی جدید برای درمان موثرتر آرتروز با تزریق سلول های بنیادی

مطالعه محققان ایرانی نشان داد: نقش احتمالی ژنهای کروموزوم Y در تکوین سلولهای پیش ساز عصبی

در پژوهشگاه رویان انجام شد: استخراج سلولهای بنیادی زایای مؤنث براساس قابلیت چسبندگی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها