شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

«درمان بیماری‌های صعب‌العلاج با زهر جانوران سمی» ایران در فاز مطالعات بالینی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19575
سه شنبه، ۲ خرداد، ۱۳۹۶ | 10:21

«درمان بیماری‌های صعب‌العلاج با زهر جانوران سمی» ایران در فاز مطالعات بالینی

رئیس بخش جانوران سمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به این که ایران دومین کشور دنیا از لحاظ تنوع زیستی محسوب است، گفت: تحقیقات برای استفاده از زهر جانوران سمی در درمان بیماری های صعب العلاج در حال انجام است و در برخی موارد در مرحله مطالعه بالینی قرار دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر ناصر محمدپور طی سخنانی به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی اظهار کرد: کشور ایران به دلیل دارا بودن اقلیم های متفاوت، شاهد تنوع بسیار بالایی از جانوران در کشور است و این امر سبب شده، ایران به عنوان دومین کشور در خصوص تنوع زیستی و اکوسیستمی در دنیا محسوب شود.
وی افزود: از سال ۱۳۳۶ تحقیقات عمیقی در مورد خزندگان توسط موسسه رازی انجام شده که هر ۱۰ سال به روز می شود، بر همین اساس اطلاعات بسیار خوبی در مورد انواع خزندگان موجود در ایران و طبقه بندی آن ها توسط این موسسه ارائه شده است.

رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی خاطرنشان کرد: مقالات و کتاب هایی که توسط محققین کشور در زمینه خزندگان سمی تالیف شده، به زبان های مختلف دنیا ترجمه و هم اکنون در دانشگاه های معتبر دنیا به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می گیرد.


وی با بیان اینکه خزندگان سمی نیز در ایران همانند سایر جانداران از تنوع بسیار بالایی برخوردارند، ادامه داد: ۷۰ گونه مختلف مار در ایران وجود دارد که حدود ۱۲ گونه از آن ها سمی هستند و از زهر استحصال شده آنان می توان در درمان بسیاری از بیماری های خطرناک از جمله سرطان ها، ام اس، رماتیسم و غیره استفاده کرد.


دکتر محمدپور تاکید کرد: این موارد در حال حاضر در مرحله تحقیقات بوده و هنوز به مرحله درمانی نرسیده اما فراکسیون هایی که از زهر برخی مارها استحصال می شود، به شکل دارو در درمان اختلالات انعقادی و یا سکته قلبی در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.


وی با بیان اینکه از زهر این مارها در حال حاضر در موسسه رازی برای تولید پادزهر استفاده می شود، گفت: پادزهر ضد مار گزیدگی و عقرب زدگی به صورت هگزاوالان در این موسسه تولید می شود که مرگ و میر در این زمینه را در کشور به صفر رسانده است.

 

رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی تصریح کرد: از ۲۰ سال پیش تاکنون تحقیقات در زمینه ارزیابی اثرات زهر انواع جانوران سمی بر روی برخی سرطان ها و ام اس در این موسسه آغاز شده که این مهم هم اکنون در برخی موارد در مرحله مطالعه بالینی قرار دارد.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تاکید شورای عالی امنیت ملی بر امنیتی نبودن حوزه تنوع زیستی و ژنتیک

مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی خبر داد:تهیه گزارش ملی ششم تنوع زیستی/مشارکت جدی در تدوین راهبردهای جهانی تنوع زیستی

آغاز اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در غیاب مرجع ملی ایمنی زیستی

امکان تولید انبوه واکسن فلج اطفال تزریقی در موسسه رازی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها