پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

دستاورد جدید دانشمندان برای عقب‌نشینی سرطان پستان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19240
چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 09:09

دستاورد جدید دانشمندان برای عقب‌نشینی سرطان پستان

پژوهشگران کانادایی موفق به ساخت نانوذراتی شدند که قادر است تومور سرطان پستان را در موش‌های آزمایشگاهی کاهش دهد. یکی از مزیت‌های این نانوذرات آن است که مانع از بازگشت مجدد تومور به ابعاد قبل شده و اثرات دراز مدتی در بیمار دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران محققان بخش فناوری نانو سرطان و ایمونولوژی تومور کلینیک مایو به رهبری بنی کیم،  در تحقیقات خود نشان دادند که تزریق این نانوذرات به موش‌ها می‌تواند ۷۰ تا ۸۰ درصد از ابعاد تومور را کاهش دهد.

نتیجه جالب دیگری که این گروه به آن دست یافتند آن است که موش‌هایی که با استفاده از این نانوذرات درمان شده‌اند، در مقابل بازگشت مجدد تومور مقاوم هستند.

کیم می‌گوید: «در این پروژه ما با شگفتی دریافتیم که موش‌هایی که با این نانوذرات درمان شده‌اند تا مدت‌ها اثر ضدسرطان در بدن آنها مشاهده شده‌است.»

این نانوذرات کروی ابعادی در حدود مولکول DNA دارند که به سطح پروتئین HER2 در تومور سرطان پستان متصل می‌شود. تومورهایی که دارای سطح بالایی از این پروتئین هستند، معمولاً تهاجمی‌تر بوده و با سرعت بیشتری رشد می‌کنند. این نانوذرات موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود.

زمانی که سلول‌های سرطانی به بدن موش وارد می‌شوند، سیستم ایمنی بدن یک ماه زودتر قادر به تشخیص این تهدید شده و به سرعت وارد عمل می‌شود. کیم می‌گوید: «تومور سرطانی تلاش می‌کند تا خود را پنهان نگه دارد و در این مسیر اقدام به انجام جهش می‌کند. اما بدن آن را به خاطر می‌سپارد و نسبت به آن پاسخ می‌دهد.»

البته این فناوری ممکن است نتواند بیماری سرطان را درمان کند در عوض می‌تواند آن را از حالت یک بیماری کشنده خارج کرده و به حالت مزمن تبدیل کند.

محققان این پروژه معتقدند که این نانوذرات در موش‌ها موجب کاهش ابعاد تومور شده و این نتیجه مسیر آزمون بالینی آن را در انسان هموار می‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

با همکاری محققان ایرانی محقق شد: درمان موثرتر و ایمنتر سرطان پستان با بهینه سازی نانوحامل های دارو

جلوگیری از نفوذ رطوبت و شوره زدگی دیوارها با نانوپوشش ایرانی

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

کاهش عوارض داروی التهاب روده با سامانه دارورسان نانویی محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها