پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

«سزامی» باز شد!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19218
سه شنبه، ۲۶ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 15:36

«سزامی» باز شد!

در شرایطی که خاورمیانه در آتش کشمکش‌ها و منازعات شدید سیاسی و نظامی می‌سوزد، ماشین سینکروترون «سزامی» بعد از ظهر امروز رسما در اردن، فعالیت خود را آغاز کرد؛ طرحی که با همکاری دانشمندانی از کشورهای متخاصم به نتیجه رسیده و دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، «سزامی» (کنجد) اسم رمزی بود که «علی بابا» با گفتن آن در غاری را که گنج‌های ربوده شده توسط چهل دزد بغداد در آن مخفی شده بود گشود و نام بامسمایی که قرن ها بعد دانشمندانی که نسل به نسل افسانه «علی بابا» را شنیده بودند بر پروژه ای گذاشتند که با هدف کمک به صلح از طریق همکاری های مشترک علمی در منطقه آشوب زده خاورمیانه پایه گذاری کرده‌اند.

امروز در مراسمی رسمی درهای نخستین مرکز تابش سینکروترون خاورمیانه (سزامی) بر کشورهای منطقه باز شد اگر چه اختلافات سیاسی بر مراسم افتتاحیه نیز سنگینی می‌کرد.

سینکروترون، نوعی شتاب‌دهنده دایره‌ای یا حلقوی است که با کمک میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، تابش الکترومغناطیسی تولید می‌کند.

هنگامی که ذرات باردار و یونیزه شده اعم از الکترون و پوزیترون در یک شتاب‌دهنده حلقوی با سرعت نور در یک محیط الکترومغناطیسی (شامل میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی) قرار گیرند، در جهت حرکت‌شان، نوری ساطع می‌کنند که همان تابش سینکروترون یا نور سیکلوترون نامیده می‌شود.

تابش سینکروترون یک امکان توانمند برای مطالعه ساختمان مولکولی و تغییرات شکل و ترکیبات سلولی در هنگام واکنش‌های شیمیایی است که در زمینه‌های مختلف در تحقیقات علوم بنیادی، فناوری نانو، زیست‌فناوری، باستان‌شناسی، علم ساختارشناسی، مهندسی مواد، محیط زیست، تهیه داروهای نوین و پزشکی است.

ایده SESAME (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) توسط یک دانشمند آلمانی به نام آدولف ووس و یک دانشمند آمریکایی با نام هرمان وینیک ارایه شد که پیشنهاد کردند آلمان با اهدای سینکروترون قدیمی خود به خاورمیانه، ضمن فراهم کردن دسترسی دانشمندان خاورمیانه به امکانات شتابدهنده، بستری برای ترویج توافق و صلح در منطقه از طریق همکاری‌های علمی و فنی فراهم کند.

این پروژه منطقه ای سال ۱۳۷۸ با محوریت سازمان علمی آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) کلید خورد و از سال ۱۳۸۲ در قالب یک پروژه مستقل بین‌المللی با همکاری ایران، اردن، بحرین، قبرس، مصر، پاکستان، ترکیه، فلسطین و رژیم اشغالگر قدس با کمک برخی سازمان های بین‌المللی و برخی کشورها به عنوان ناظر دنبال شده است.

 

محل استقرار سینکروترون و مرکز سزامی، قریه علان در شمال غربی امان پایتخت اردن است.

مرکز تابش سینکروترون خاورمیانه (سزامی) روز سه شنبه طی مراسمی با حضور پادشاه اردن، دبیر کل یونسکو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دبیرکل سرن و نمایندگان کشورهای عضو و غیر عضو رسما افتتاح شد. از ایران هم تنها سفیر جمهوری اسلامی در امان و تعدادی از مسوولان و همکاران ایرانی سزامی در این مراسم حضور داشتند. در مراسم افتتاح «ماشین صلح خاورمیانه» اما جای دو دانشمند ایرانی هم خالی بود، شهید دكتر عليمحمدي و شهید دکتر مجید شهریاری، نماينده و مشاور  ايران در شوراي بين‌المللي سزامي که به جرم همکاری با برنامه هسته ای ایران به فاصله چند ماه از هم توسط عوامل سرویس جاسوسی اسرائیل ترور شدند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

هشدار معاون وزیر علوم: خطر شدید اخراج ایران از سرن، سزامی و توآس به دلیل نپرداختن حق عضویت!

برنامه حمایت از «اعزام کاربران ایرانی به آزمایشگاه‌های تابش سنکروترونی» تصویب شد

فراخوان سزامی برای همکاری در بررسی توجیه علمی باریکه‌ خط BEATS

آزمایشگاه سزامی، سه شنبه افتتاح می‌شود/غیبت ایران در افتتاحیه از دست دادن فرصتی بزرگ در دیپلماسی علم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها