جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان ساخته شد + تصاویر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18879
شنبه، ۲۳ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 14:12

بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان ساخته شد + تصاویر

سازمان فضایی ناسا از پایان کار ساخت بزرگ ترین تلسکوپ فضایی دنیا خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، «تلسکوپ فضایی جیمز وب» (JWST) که ساخت آن ۲۰ سال طول کشیده است نسل جدید تلسکوپ‌های فضایی است که ارزش آن ۸ر۸ میلیارد دلار است. در واقع این تلسکوپ وارث تلسکوپ فضایی ۲۶ ساله هابل است و در اکتبر ۲۰۱۸ روی یک موشک «آریان ۵» از گویان فرانسه به محلی که دومین نقطه لاگرانژ میان زمین و خورشید نامیده می شود به فضا فرستاده خواهد شد.

تلسکوپ های فضایی در نقاط لاگرانژی میان زمین و خورشید قرار می گیرند.


تلسکوپ JWST مجهز به آینه‌هایی ۷ر۲ برابر بزرگ تر از آینه های تلسکوپ فضایی هابل و دارای موج یاب های قدرتمندی است که می توانند نورهای مادون قرمز را که ۴۰۰ برابر ضعیف تر از نورهای مادون قرمزی تلسکوپ های کنونی است، حتی در میان غبارهای کیهانی نیز نشان دهند.

«جان مادِر»، یکی از متخصصان فیزیک نجومی و دانشمند ارشد پروژه ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب می گوید: “ما امروز این حقیقت که ساخت تلسکوپمان به پایان رسیده است را جشن می گیریم و قدمی بیشتر برای این که ثابت کنیم این تلسکوپ خوب عمل می کند نمانده است.

این نتیجه دو دهه خلاقیت و تلاش سخت ما است. ما فصل کاملاً تازه ای از دانش ستاره شناسی را آغاز می کنیم.”

تلسکوپ هابل تا کنون کشف های بسیار بدیعی را از جمله تسریع گسترده شدن جهان هستی به ارمغان آورده است و انتظار می رود که JWST از این هم فراتر رود و با دوربین های مادون قرمز حساس خود به کاوش در محل زایش سیاره ها، ستاره ها و نخستین کهکشان هایی بپردازد که پس از انفجار بزرگ در بیش از ۵ر۱۳ میلیارد سال پیش به وجود آمدند. این مشاهدات نه فقط به دانشمندان کمک می کنند که به منشأ جهان هستی پی ببرند، بلکه در عین حال به جستجوی نشانه هایی از حیات در دیگر سیاره ها بپردازند.

انتقال تلسکوپ با کانتینر ویژه به مرکز فضایی جانسون

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تصویر شگفت‌انگیز هابل از کهکشانی در فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری زمین

منشأ کهکشان های مارپیچی، میدان های مغناطیسی چرخان هستند

آزمایش های نهایی بر بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان

کاوشگر ناسا به «پلوتون» می‌رود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها