- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

معاون ستاری: امروز دانش‌آموختگان ایرانی از هاروارد به کشور بازمی‌گردند

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: در حوزه پیل سوختی و هیدروژن علاوه بر اتکا بر توانمندی‌های داخلی نباید همکاری‌های بین‌المللی  این حوزه را فراموش کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی در افتتاحیه چهارمین کنفرانس هیدروژن و پیل سوختی با اشاره به دستیابی مقام پنجم ایران در فناوری نانو در جهان اظهار کرد: باید پیگیری جدی در خصوص بازنگری سند ملی توسعه راهبردی پیل سوختی انجام شود و دبیرخانه آن فعال شود و معاونت علمی و فناوری به آن کمک کند.

وطنی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در کشور ما نعمت های فراوانی زیرزمینی وجود دارد همچنین اگر نگاهی به بالای سرمان داشته باشیم متوجه منبع عظیمی از انرژی خورشیدی می شویم که با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که در زمینه نیروی انسانی متخصص و کارآمد در کشور وجود دارد می توانیم بهره وری مناسبی از این منابع انرژی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فناوری نقش مهمی در حل بسیاری از مشکلات جامعه دارد گفت: نباید از نقش فناوری در حل مشکلاتی همچون معضلات اجتماعی غافل شد در واقع باید با استفاده از فناوری تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. در گذشته اغلب این دیدگاه حاکم بود که فارغ التحصیلان دانشگاهی مدرکی دریافت کرده و در کارهای دولتی مشغول فعالیت شده یا برخی از آنها از کشور خارج می شدند اما امروزه به این نتیجه رسیده اند که باید داخل کشور مشغول فعالیت های دانش بنیان شوند.

وطنی ادامه داد: امروز شاهد هستیم که دانش آموختگان ایرانی از دانشگاه های معتبری همچون برکلی و هاروارد به کشور برمی گردند و دلیل آنها این است که با توجه به فعالیت شرکت های دانش بنیان فضای مناسب برای فعالیت آنها در کشور فراهم شده و مهمتر اینکه در کشور خود اجنبی خطاب نمی شوند.

شرکت های دانش بنیان و نقش کارآفرینی آنها

معاون توسعه فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه دانشجویان در کنار مدرک خود در هنگام   فارغ التحصیلی باید مدرک کارآفرینی و اشتغال نیز از دانشگاه دریافت کنند گفت: وظیفه اصلی دانشگاه ها انجام تحقیقات است اما در کنار آن باید فضا را برای انجام تحقیقات کاربردی فراهم کنند. در واقع هیچ فناوری بدون تولد علم نمی تواند به فناوری و در نهایت ثروت تبدیل شود تولید ثروت از علم یک هنر است و این همان فعالیتی است که شرکت های دانش بنیان انجام می دهند. امسال بیش از ۳ هزار شرکت دانش بنیان در کشور مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه در تولید علم و فناوری باید فاصله مان را با دنیا را کم کنیم گفت: این کنفرانس مقدمه ای است تا توانمندی لازم برای ایجاد شرکت های دانش بنیان این حوزه ارتقاء یابد البته در حوزه پیل سوختی و هیدروژن علاوه بر اتکا بر توانمندی های داخلی نباید همکاری های بین المللی را فراموش کنیم.

در ادامه این مراسم سیروس وطنخواه مقدم دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر با بیان اینکه برگزاری این کنفرانس را باید به فال نیک برای توسعه و شروع حرکتی جدید در این عرصه دانست بیان کرد: سه پیشران مهم در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد، در حال حاضر منطق بشر به نقطه ای رسیده که با توجه به افزایش تقاضای انرژی باید رشد و توسعه تجدیدپذیرها مد نظر قرار گیرد همچنین محدودیت سوخت های فسیلی از دیگر پیشران های توسعه تجدیدپذیرها است روزی سوخت های فسیلی به اتمام می رسند بنابراین بشر به دنبال و کشف منابع جدید انرژی است که انرژی های تجدیدپذیر یکی از این منابع است.

موانع و چالش‌های پیش روی توسعه تجدیدپذیرها

وی مشکلات محیط زیستی و اقلیمی را از دیگر پیشران های حوزه تجدیدپذیر دانست و گفت: هر چند ایران در دنیا از نظر منابع نفت و گاز مقام نخست را دارا است اما باید چاره جدی برای توسعه و تنوع حوزه انرژی کشور داشته باشیم البته چالش هایی نیز پیش روی توسعه انرژی های تجدیدپذیر قرار دارد. موانع نهادی و سیاستگذاری، فقدان نهادهای واحد و کارآمد اداره کننده سیاست‌ها، موانع اقتصادی و عدم رقابت پذیری تجدیدپذیرها با منابع فسیلی، قیمت غیرواقعی انرژی در کشور، موانع آموزشی، پتانسیل‌سنجی ناکافی و غیردقیق، عدم وجود مراکز تست مرجع و موانع فرهنگی و اجتماعی را باید از موانع توسعه انرژی های تجدیدپذیر دانست.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر در بخش بعدی سخنان خود توضیحی درباره هر یک از موانع بر سر راه توسعه تجدیدپذیرها داد و ابراز کرد: هماهنگی های بین بخشی برای توسعه این حوزه باید انجام شود علاوه بر آن بازار سازی نیز یکی از اقدامات مهم و مورد نیاز این حوزه است. البته در سال های اخیر شاهد توسعه کمی نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور هستیم که جدی تر از گذشته در حال پیگیری است.

تجهیز ۱۲ آزمایشگاه پیل سوختی

وطنخواه با بیان اینکه رقابت انرژی های تجدیدپذیر با منابع فسیلی که از یارانه دولتی برخوردار هستند کار سختی است عنوان کرد: باید زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی در این حوزه فراهم کنیم همچنین اگر دبیرخانه توسعه راهبردی پیل سوختی ضرورتی برای ادامه فعالیت خود نمی بیند ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی آمادگی این را دارد که فعالیت های دبیرخانه را ادامه دهد البته اولویت ما فعال بودن دبیرخانه است.

وی نبود مراکز تست مرجع را یکی از مشکلات این حوزه دانست و گفت: ستاد حمایت های مختلفی در حوزه پیل سوختی انجام داده است که می توان به تجهیز ۱۲ آزمایشگاه پیل سوختی، حمایت از ۴۷ پروژه پیل سوختی در مراکز آموزشی و پژوهشی اشاره کرد. همچنین، اقدامات مثبت اخیر که با همکاری شرکت اتریشی برنامه ریزی شد، یک پروژه عظیم و کارشناسی شده بوده و امیدواریم ادامه آن، به خوبی پیش برود.

چهارمین کنفرانس هیدروژن و پیل سوختی از ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در دانشکده فنی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام