جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ملک‌زاده: ارسال پارازیت‌ها منجر به تولد نوزادان ناقص می‌شوند/تشکیل کمیته ملی برای توقف پارازیت‌ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18722
سه شنبه، ۱۹ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 14:08

ملک‌زاده: ارسال پارازیت‌ها منجر به تولد نوزادان ناقص می‌شوند/تشکیل کمیته ملی برای توقف پارازیت‌ها

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مطالعات انجام شده درباره تاثیر پارازیت‌ها و امواج الکترومغناطیس بر سلامت انسان و آثار زیانبار آن تاکید کرد: پارازیت‌ها باید در اولین فرصت قطع شوند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران،‌ دکتر رضا ملک‌زاده در حاشیه سی و سومین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران در جمع خبرنگاران با بیان این که نوع ضعیف امواج الکترومغناطیس از تلفن های همراه و سپس ماهواره ها ساطع می‌شوند؛ افزود: امواج ماهواره‌ها چون در فضا منتشر می‌شود، چندان قوی نیست اما پارازیت‌ها چون درزمین منتشر می‌شوند می توانند عوارض جانبی زیادی برای سلامت افراد ایجاد کند.
وی افزود: در هیچ کشوری تا کنون در زمینه تاثیر پارازیت‌ها، مطالعه ای صورت نگرفته،زیرا کشورهای دیگر کمتر از پارازیت استفاده می کنند اما با توجه به مطالعاتی که تاکنون بر روی حیوانات صورت گرفته مضر بودن این امواج به اثبات رسیده است.
ملک زاده اظهار کرد: پارازیت ها علاوه بر آسیب های جدی به سلامت افراد می توانند حتی منجر به تولد نوزادان ناقص و حتی سقط جنین شوند.
وی گفت: مطالعاتی در این زمینه در دست انجام است اما نتایج آن حدود ۱۰ سال دیگر مشخص می‌شود و همچنین برای اینکه روند این مطالعات به درستی صورت گیرد باید در مرحله اول باید بخش هایی که پارازیت تولید می کنند با ما همکاری داشته باشند.

ملک زاده تاکید کرد: وزارت بهداشت مضر بودن این امواج را اعلام کرده و خواهان قطع آن شده است. همچنین کمیته ای در سطح ملی برای توقف این امواج از سوی این وزارتخانه راه اندازی شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به توانایی محققان ایران در تولید علم اشاره کرد و گفت: تعداد محققان جوان کشور ایران ۷برابر کشورهای منطقه همچون مصر، پاکستان، عربستان و ترکیه است و با سرمایه گذاری لازم در این حوزه می توانیم به دستاوردهای بزرگی دست یابیم.

وی ادامه داد:در حال حاضر ۴۰ نیروی محقق در حوزه پزشکی و ۲۱۰ نفر در سراسر کشور در رشته های مختلف داریم که درصد بالایی از این افراد طی چند سال آینده می توانند جزو دانشمندان یک درصد برتر دنیا شوند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: برای اینکه بتوان تولیدات علمی این محققان را به فناوری تبدیل کرد نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در حوزه تحقیقات و بویژه نیروی انسانی محقق در کشور داریم.
ملک زاده به رشد علمی ایران اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۲ هزار مقاله علمی در سطح جهان منتشر کرده ایم و از لحاظ استنادات علمی رشد قابل توجهی داشته ایم و از کشورهای منطقه بالاتر هستیم.
وی ادامه داد: دررشته پزشکی ۱۱ درصد اساتید عضو هیات علمی هستند، تعداد دانشگاه ها در دو دهه اخیر به چهار برابر رسیده، تعداد دانشجویان دکترای تخصصی پزشکی ۳ برابر شده و تعداد اعضای هیات علمی هفت برابر نسبت به گذشته افزایش داشته است.
ملک زاده با بیان اینکه ۳۲ درصد کل مقالات علمی ایران مربوط به حوزه پزشکی بوده است افزود: بیش از ۵۶۷ مرکز تحقیقاتی، ۳۰ پژوهشکده و ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور در حوزه های مختلف علمی فعالیت دارند.
معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: در رشته پزشکی رقابت های بین المللی بیشتر از سایر رشته هاست و از آنجایی که در برخی از رشته ها با متوسط جهانی فاصله داریم لازم است در این زمینه برنامه ریزی بیشتری صورت گیرد.
ملک زاده درخصوص رشته رادیولوژی اظهار کرد: در ۱۰ سال گذشته بهترین فارغ التحصیلان رشته پزشکی وارد رشته رادیولوژی شده اند بنابر این انتظار می رود که در زمینه تولید علم نیز فعال تر عمل کنند.
وی توضیح داد: رشته رادیولوژی بر اساس آمار اسکوپوس همکاری های بین المللی خود را افزایش داده اما در زمینه تعداد مقالات چندان فعال نبوده به گونه ای که از ۳۰۰ مقاله منتشرشده در این پایگاه علمی فقط ۶۰ مقاله مربوط به ایران بوده است.
ملک‌زاده اظهار کرد با اینکه در رشته های دیگر از متوسط جهانی بالاتر هستیم اما در رشته رادیولوژی با متوسط جهانی فاصله داشته و حتی از ترکیه نیز پایین تر هستیم؛ رتبه علمی ایران در تولید علم ۲۲ است اما در زمینه رادیولوژی رتبه ۲۶ دنیا را داریم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: برای پیشرفت در حوزه پژوهش امکاناتی را در وزارت بهداشت راه اندازی کرده ایم که از جمله ایجاد آزمایشگاه های مجهز در دانشگاه ها، افزایش کیفیت آموزشی، راه اندازی دوره Ph.D by Research در دانشگاه های علوم پزشکی و تغییر نظام ارزشیابی دانشگاه ها بر اساس کیفیت مقالات می توان نام برد.
وی به فعالیت موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی( نیماد) اشاره کرد و گفت: تا کنون سه دوره طرح های تحقیقاتی در این موسسه پذیرفته شده، حدود ۶۷ طرح ملی مورد حمایت قرار گرفته و هر سال دو بارطرح های جدید دریافت و بررسی می شود.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها