- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دستاوردهای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران معرفی شدند

مراسم معرفی دستاوردهای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، شرکت‌ها و هسته‌های فناور برتر مستقر در پارک،برگزار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران در این مراسم که معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه تهران و رئیس پارک علم و فناوری حضور داشتند، دکتر سورنا ستاری ، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اظهار اینکه بیشترین دارایی ما همدلی است گفت: «در حال حاضر حلقه‌ای از پژوهش و دانش در جامعه ایجاد شده است. همکاری و فعالیت در تمامی سطوح جامعه باید اتفاق بیفتد و پول بخش خصوصی وارد پژوهش شود تا این حلقه‌ها با هم کار کنند».

دکتر ستاری، پیشرفت کشور را در توانمندی نیروی انسانی جوان و خلاق کشور توصیف کرد و گفت: «باید به این باور برسیم که سرمایه اصلی کشورمان نه منابع زیرزمینی، بلکه دانش و نوآوری نهفته در ذهن‌های جوانانی است که با پشتکار و اعتماد به نفس خود، آن را به ارزش افزوده و اشتغال تبدیل می‌کنند».

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، با تأکید بر اینکه مدل‌های جدید کسب و کار، اشتغال و کارآفرینی بر مبنای توانمندی جوانان خلاق و بر بستر اقتصاد دانش‌بنیان، کشور را در مسیر تازه‌ای قرار داده است، افزود: «این سرمایه عظیم انسانی می‌تواند با اثبات توانمندی خود و پویایی ذاتی، مقاومت در برابر این تحول ساختاری را در هم بشکند و زمینه‌ساز متحول شدن اقتصادی کهنه و منبع‌محور و ارتقا یافتن به اقتصادی مبتنی بر دانش و نوآوری شود».

 ستاری، صعود کشور در رقابت جهانی حوزه فناوری نانو را دستاوردی ارزشمند و ماحصل برنامه‌ریزی راهبردی و حضور بخش خصوصی در عرصه نانوفناوری توصیف کرد و گفت: «درخشش قابل توجه ایران به ویژه در عرصه نانوفناوری نتیجه توجه به راهبردهای درازمدت و رویکردهای نوآورانه است».

وی در ادامه قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را بستری برای کمک به اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد، و افزود: «در حال حاضر با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، روند رشد و تحرک شرکت‌ها در فضای اقتصادی کشور پررنگ‌تر از گذشته است، چراکه اجرایی‌شدن قانون حمایت از این شرکت‌ها با ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت متنوع به فعالان این عرصه، زمینه‌ساز توسعه و رونق کسب و کار آنان شده است».

ستاری خاطرنشان کرد: «این قانون می‌کوشد با مساعد ساختن فضای کسب و کار کشور، بستری مناسب برای تحقق تولید، اشتغال و حل مشکلات بر مبنای فناوری و نوآوری ایجاد کند».

وی اظهار کرد: «تحقق اقتصاد دانش‌بنیان مستلزم فعالیت صحیح همه حلقه‌های چرخه این اقتصاد است. حرکت دانشگاه‌ها و تحول اساسی در رویکرد به کسب و کار فناورانه موجب شکل‌گیری بخشی مهم از این چرخه شده اما حرکت این چرخه مستلزم شکل‌گیری و فعالیت تمامی بخش‌ها از پژوهش‌های مرز دانش تا تجاری‌سازی است».

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، با بیان اینکه این چرخه، بخش‌های گوناگونی دارد، گفت: «در صورت صحیح عمل نکردن هریک از آن‌ها چرخه اقتصاد دانش‌بنیان کشور دچار مشکل می‌شود.»

وی افزود: «باید کارکرد پژوهش‌های کاربردی به‌عنوان رکن اساسی این چرخه، با حضور بخش خصوصی در این عرصه روان‌تر و کارآمدتر شود. البته دولت در حوزه پژوهش‌های مر‌زدانش حمایت‌های گوناگونی را انجام داده است و این روند ادامه دارد».

دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با بیان اینکه دولت تاکنون تلاش کرده تسهیلات را در حوزه فناوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند، اظهار کرد: «ما در این راستا شاهد این هستیم که بروکراسی‌ها کمتر شده است».

وی افزود: «شرکت‌های دانش‌بنیان در دو دهه اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و مسئله پارک‌ها و مراکز رشد در طی این چند ساله ایجاد شده است. در حال حاضر ۴۲ پارک علم و فناوری مصوب شده که از این تعداد ۳۹ پارک فعال و بالغ بر ۱۰۰۰ شرکت در این پارک‌ها فعالیت می‌کنند».

دکتر فرهادی، با بیان اینکه ۱۷۱ مرکز رشد در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ایجاد شده است، گفت: «این شرکت‌ها همواره محصولاتی را به تولید می‌رسانند که در راستای رفع نیاز مردم است».

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به قراردادهای منعقد شده در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل گفت: «بین شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها بالغ بر ۱,۴۰۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است. این قراردادها همواره در راستای تجهیز دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و…. بوده است».

دکتر فرهادی، با اشاره به ارائه اولین گواهی انطباق برای شرکت‌های دانش‌بنیان افزود:» هم‌چنین در این نمایشگاه اولین گواهی انطباق به محصول (یخچال ۷۰- درجه سانتیگراد) برای نگهداری خون، که در داخل کشور کاربرد دارد اعطا شد و اعطای این گواهینامه می‌تواند زمینه‌ای برای صادرات این محصول را فراهم آورد».

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: «در حال حاضر ۳۴ صندوق پژوهش و فناوری در کشور مشغول فعالیت هستند که پرکارترین آن‌ها صندوق پژوهش و فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است».

دکنر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، نیز در این مراسم گفت: «تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری ایجاد فضای جدید با محوریت دانش و نقطه اتصالی بین جامعه، دانشگاه و فارغ‌التحصیلان است».

وی اظهار کرد: «دانشگاه تهران از جمله اولین دانشگاه‌هایی است که پارک علم و فناوری را تشکیل داد و در این راستا رشد خوبی هم داشته است، اما نکته مهم این است که باید شرکت‌ها را براساس نیاز جامعه به یکدیگر مرتبط کنیم».

رئیس دانشگاه تهران افزود: «دانشگاه‌های کشور در بسیاری از زمینه‌های تأمین نیروی انسانی موفق بوده‌اند ولی دانشگاه‌ها یکسری فعالیت‌های دیگر هم دارند که در ایران مغفول مانده و آن حضور در جامعه در قالب ارتباط با صنعت است».

دکتر نیلی خاطر نشان کرد: «دانشگاه تهران سالانه یک هزار و ۲۰۰ دانشجوی دکترا پذیرش می‌کند و در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار دانشجوی دکترا در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و سال گذشته بیش از ۳ هزار مقاله نمایه شده داشتیم».

وی با اشاره به ایده شهر دانش دانشگاه و تأکید بر اینکه مکان دانشگاه بسیار مهم، و نظر ما حفظ هویت دانشگاه است، گفت: «پیشنهادهایی درباره انتقال دانشگاه تهران به چیتگر مطرح شد، ولی نظر ما این بود که هویت دانشگاه از بین می‌رود، بنابراین شهر دانش را در همین محل ایجاد می‌کنیم که بخش بزرگی از شهر دانش متعلق به پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است، البته دانشگاه سبز و هوشمند را هم به آن افزوده‌ایم. در شهر دانش ساختمان‌های سبز ایجاد می‌شود».

رئیس دانشگاه تهران با اظهار اینکه به‌دنبال این هستیم که ایده شهر دانش را در پردیس کیش هم اجرا کنیم، افزود: «هم‌چنین مجلس و دولت، طرح مکتوب مشخص دانشگاه تهران برای ایجاد شهر دانش را پذیرفته‌اند و امیدواریم امسال گشایش‌های مالی ویژه‌ای رخ دهد تا بتوانیم به زودی شاهد رونمایی و تحول واقعی این طرح باشیم».

دکتر محمد جعفر صدیق دامغانی‌زاده، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ضمن ارائه گزارش عملکرد، گفت: «یکی از زیرساخت‌های مهم برای دانشگاه تهران دستیابی به دانشگاه کارآفرین است».

وی مشارکت مؤثر و توسعه سامانه ملی نوآوری، طراحی و اجرای سامانه پارک دانشگاهی با هدف جهت‌گیری تحقیقات دانشگاه به سمت موضوعات بازارگرا، مشارکت در فرآیند برنامه‌ریزی تحول دانشگاه تهران به دانشکده کارآفرین، توسعه و تقویت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران را از جمله اقدامات مهم در پارک علم و فناوری برشمرد.

دکتر صدیق دامغانی‌زاده، مشارکت در ایجاد یک اکوسیستم کامل نوآوری از دانشگاه تا بازارهای محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را بخشی از مأموریت پارک علم و فناوری دانست.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، هم‌چنین ترویج و حمایت از فعالیت‌های فناورانه دانشجویان، حمایت از پایان نامه‌های فناورانه دانشگاه، حمایت از ایده‌های فناورانه اعضای هیأت علمی و توسعه آزمایشگاه‌های فن‌آفرینی دانشگاه را از برنامه‌های توانمند‌سازی توصیف کرد.

در پایان این مراسم از شرکت‌های برتر پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تقدیر به‌عمل آمد، و تفاهم نامه پارک علم و فناوری با دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با هدف ایجاد آزمایشگاه کسب و کار و کلینیک بازار تبادل شد.

انتهای پیام